25 lat minęło!
02.12.2024
Rok 2024 to dla Akademii Mazowieckiej w Płocku czas szczególny – uczelnia obchodzi swoje 25-lecie. Z tej okazji odbyła się uroczysta gala jubileuszowa, a w ramach niej konferencja naukowa pod tytułem „Szkolnictwo wyższe i nauka wobec nowych wyzwań”. To był dzień pełen wzruszeń, wspomnień o początkach uczelni oraz inspirujących wizji na przyszłość.
Historia Akademii Mazowieckiej w Płocku sięga 1999 roku, kiedy uczelnia rozpoczęła działalność jako Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Płocku. Zaledwie 200 studentów i 4 kierunki – tak wyglądały skromne początki. Dziś, po 25 latach, jest to prężnie rozwijająca się instytucja, kształcąca niemal 2 tysiące studentów na 21 kierunkach, a liczba jej absolwentów przekroczyła 15 tysięcy.
Naszym marzeniem jest, żeby w Płocku powstał Uniwersytet Mazowiecki i w to wierzymy. Będziemy cały czas na rzecz powstania tego uniwersytetu pracować – mówił z przekonaniem prof. dr hab. n. med. Maciej Słodki, Rektor Akademii Mazowieckiej w Płocku. Jego słowa spotkały się z żywą reakcją zgromadzonych gości, którzy z nadzieją patrzą na przyszłość uczelni i jej potencjał do dalszego rozwoju.
Uważam, że najlepsze jeszcze przed nami – dodał, podkreślając, że Akademia Mazowiecka w Płocku ma przed sobą jeszcze wiele wyzwań i sukcesów.
Podczas jubileuszowej gali wręczono także liczne wyróżnienia dla osób, które miały szczególny wkład w rozwój uczelni. Prof. dr hab. n. med. Maciej Słodki, Rektor, został odznaczony Brązowym Krzyżem Zasługi oraz Medalem Komisji Edukacji Narodowej za swoje zasługi w dziedzinie edukacji. Z kolei liczna grupa pracowników uczelni otrzymała złote, srebrne oraz brązowe Medale za Długoletnią Służbę, przyznane przez Prezydenta RP.
Medalem Akademii Mazowieckiej w Płocku, który przyznawany jest osobom, instytucjom i organizacjom, które przyczyniły się do jej rozwoju albo przysporzyły jej dobrego imienia lub chwały, Kapituła Medalu postanowiła uhonorować podczas uroczystej gali Pana Piotra Zgorzelskiego, Wicemarszałka Sejmu RP, Pana Adama Struzika, Marszałka Województwa Mazowieckiego oraz Pana Andrzeja Nowakowskiego, Prezydenta Miasta Płocka.
Jubileusz 25-lecia Uczelni uczczono Konferencją naukową Szkolnictwo wyższe i nauka wobec nowych wyzwań, podczas której podjęto dyskusję na temat roli szkolnictwa wyższego w kształtowaniu kompetencji studentów w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby gospodarki i społeczeństwa.
Podczas sesji plenarnej konferencji, zgromadzeni uczestnicy mieli okazję wysłuchać inspirujących wykładów, które dotyczyły najistotniejszych kwestii związanych z rozwojem szkolnictwa wyższego, polityką naukową oraz zmianami w procedurach awansowych. Sesja rozpoczęła się od wystąpienia Artura Woźniaka, Kierownika Działu Prawnego i Rozwoju Kadr Naukowych RDN, który w imieniu Bronisława Sitka, Przewodniczącego Rady Doskonałości Naukowej wygłosił referat: Planowane zmiany w przepisach ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym w zakresie procedur awansowych
Prof. dr hab. Iwona Hofman, Przewodnicząca Rady Towarzystw Naukowych przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk, Dyrektor Instytutu Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach, Kierownik Katedry Dziennikarstwa Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, poruszyła temat roli towarzystw naukowych w polityce naukowej państwa. Podkreśliła, jak istotną rolę pełnią one w kształtowaniu współczesnych kierunków rozwoju nauki, integrując środowiska badawcze i wspierając dialog pomiędzy naukowcami a instytucjami publicznymi.
Następnie referat wygłosił prof. dr hab. Grzegorz Węgrzyn, Zastępca Przewodniczącego Rady Doskonałości Naukowej, który skupił się na kwestiach związanych z procedurami nadawania stopni i tytułów naukowych. Podzielił się swoimi doświadczeniami i wskazówkami dotyczącymi tego, na co należy zwracać szczególną uwagę podczas postępowań związanych z awansem naukowym.
Po sesji plenarnej konferencja kontynuowana była w dwóch równoległych sesjach – „Nauki humanistyczne i społeczne” oraz „Nauki medyczne i nauki o zdrowiu”, które stanowiły platformy do dyskusji o najnowszych trendach w edukacji, badaniach naukowych oraz ich zastosowaniu w praktyce.
W ramach sesji nauk humanistycznych i społecznych, której przewodniczyły prof. dr hab. Jolanta Szempruch oraz dr hab. Beata Cieśleńska, prof. AMP, przedstawiono wykłady dotyczące kluczowych zagadnień współczesnej edukacji oraz rozwoju kompetencji w kontekście zmieniającego się świata. Prof. dr hab. Jolanta Szempruch zaprezentowała „Trendy rozwojowe świata – implikacje dla edukacji”, omawiając jak globalne zmiany wpływają na kształtowanie nowoczesnych systemów edukacyjnych. Z kolei prof. dr hab. Mirosław Józef Szymański poruszył temat „Kompetencji XXI wieku”, wskazując na umiejętności, które będą kluczowe w przyszłości, a także na rolę uczelni w ich rozwijaniu.
W kolejnym wystąpieniu, dr hab. Maciej Tanaś, prof. APS, podjął temat „Sztucznej inteligencji w edukacji”, ukazując, jak nowe technologie mogą zrewolucjonizować procesy edukacyjne, a także omówił wyzwania związane z ich implementacją w szkołach wyższych. Dr hab. Włodzimierz Strus, prof. UKSW, przedstawił wykład na temat „Człowiek i społeczeństwo w perspektywie Kołowego Modelu Metawymiarów Osobowości”, który stanowił interesującą propozycję teoretyczną w zakresie psychologii społecznej.
W równoległej części konferencji dotyczącej nauk medycznych i nauk o zdrowiu, która odbyła się w Auli Collegium Medicum AMP, przedstawiciele nauk medycznych i o zdrowiu omówili temat rozwoju klinicznego w oparciu o badania naukowe i ich implementację do praktyki zdrowotnej. Sesji tej przewodniczyli prof. dr hab. n. med. Maciej Słodki, Rektor Akademii Mazowieckiej w Płocku, prof. dr hab. n. med. Michał Witt, prof. dr hab. n. med. Krzysztof Lewandowski oraz dr hab. n. o zdr. Mariola Głowacka, prof. AMP, Prorektor ds. Collegium Medicum AMP.
W tej części skoncentrowano się na kluczowych zagadnieniach związanych z nowoczesnymi metodami diagnostycznymi, edukacją medyczną oraz wyzwaniami, przed którymi stoją współczesne systemy opieki zdrowotnej. Prezentowane wykłady dotyczyły m.in. zastosowania testów genetycznych w medycynie, roli symulacji w kształceniu medyków, a także najnowszych osiągnięć w kardioonkologii. Zagadnienia poruszone w tej części konferencji stanowiły istotny wkład w dyskusję o przyszłości medycyny, zdrowia publicznego i rozwoju nauk o zdrowiu. Prof. Michał Witt, dyrektor Instytutu Genetyki Człowieka PAN, poruszył kwestię nowoczesnych testów genetycznych i gotowości systemu zdrowotnego do ich wdrożenia, a prof. Witold Malinowski omówił współczesne wyzwania związane z ciążą wielopłodową.
Dr hab. Agnieszka Wsół, prof. AMP zaprezentowała zagadnienia związane z kardioonkologią, prof. dr hab. n. med. Krzysztof Lewandowski z Akademii Mazowieckiej w Płocku, omówił zagadnienie niedoczynności tarczycy w okresie ciąży, a Marzena Grochowska, ekspert zarządzania dobrostanem, podzieliła się swoimi doświadczeniami na temat budowania odporności psychicznej w pracy. Sesja ta stanowiła ważny punkt w kontekście współczesnych wyzwań medycyny i zdrowia publicznego, a także roli nauki w tworzeniu efektywnych rozwiązań zdrowotnych.
Wydarzenia równoległe
Równolegle do sesji wykładowych odbyły się różnorodne wydarzenia, takie jak sesja posterowa, warsztaty symulacji wysokiej wierności z zakresu ultrasonografii, a także prezentacja prac dzieci szkół podstawowych, które brały udział w konkursach plastycznych Dzień z życia pielęgniarki oraz Dzień z życia położnej. Te wydarzenia stanowiły świetną okazję do zobaczenia, jak różne dziedziny nauki i edukacji mogą współpracować na rzecz rozwoju dzieci i młodzieży oraz ich włączenia w procesy twórcze.