Infrastruktura i wyposażenie
Dzięki zróżnicowanej infrastrukturze i bogatemu wyposażeniu Katedry Nauk Morfologiczno-Fizjologicznych Collegium Medicum Akademii Mazowieckiej w Płocku możliwa jest realizacja kształcenia na różnych kierunkach – m.in. na kierunku Lekarskim oraz na kierunku Położnictwo, Pielęgniarstwo i Kosmetologia. W trakcie prowadzonych przez Katedrę różnych zajęć, w tym m.in. zajęć z anatomii, histologii z embriologią, patomorfologii, medycyny sądowej, fizjologii oraz patofizjologii, Studenci mają możliwość korzystania z różnych pracowni, sal dydaktycznych oraz z prosektorium dydaktycznego, gdzie znajdują się różne pomoce dydaktyczne.
W tworzeniu infrastruktury prosektorium dydaktycznego, a także planu nauczania założeniem było, aby kształcić przyszłych lekarzy wykorzystując sprawdzone rozwiązania „klasycznej” szkoły anatomii przy wsparciu nowoczesnych technologii. Stosujemy różne narzędzia dydaktyczne, które zapewniają kompleksową naukę anatomii prawidłowej. Podstawą nauki są ludzkie preparaty anatomiczne: kostne oraz zakonserwowane w formalnie i roztworach alkoholu. W prosektorium dydaktycznym Studenci mają także możliwość uczestniczenia w zajęciach, podczas których pod okiem wybitnych specjalistów z danej dziedziny medycznej odbywa się sekcja zwłok. W programie nauczania położono nacisk, aby Student umiał połączyć przekazywaną wiedzę z aspektem klinicznym. Jako dopełnienie nauki wykorzystujemy interaktywne stoły anatomiczne 3D, a także metody stosowane w diagnostyce obrazowej, czyli ultrasonografię (USG), tomografię komputerową (TK) i rezonans magnetyczny (MRI). Pozwalają one na poznanie struktur anatomicznych u żywego człowieka. Zajęcia odbywają się m.in. przy użyciu specjalnych, nowoczesnych monitorów, na których studenci oglądają badania TK i MR w jakości podobnej do tej, w jakiej oceniają badania praktykujący lekarze.
W trakcie zajęć z histologii z embriologią oraz patomorfologii Studenci mają możliwość oglądania różnych preparatów mikroskopowych z udziałem wysokiej klasy mikroskopów. Zajęcie te są także wzbogacane o różne przypadki medyczne.
W trakcie zajęć z fizjologii oraz z patofizjologii Studenci mają możliwość wykonania szeregu podstawowych procedur diagnostycznych, w tym z zakresu diagnostyki laboratoryjnej (np. oznaczanie składu krwi z udziałem aparatu hematologicznego), kardiologii (np. badanie EKG, pomiar ciśnienia tętniczego i tętna, próby wysiłkowe – m.in. z udziałem bieżni, badanie Holtera ABPM i EKG), okulistyki (np. badanie ostrości wzroku), otolaryngologii (badanie z udziałem oftalmoskopu i latarki laryngologicznej, stroików laryngologicznych, czy też audiometru), czy też neurologii (młotek neurologiczny, urządzenie do badania i testy czucia bólu, przyrząd testowy do wczesnej diagnostyki symetrycznej polineuropatii obwodowej). Studenci mogą także wykonać podstawowe pomiary antropometryczne i badać podstawowe wymiary ciała oraz mają możliwość wykonania różnych testów oceniających sprawność psychoruchową potencjalnych kierowców (np. testy olśnienia).