Jeśli lubisz dzieci, chcesz nauczyć się jak z nimi pracować, bawić się, aktywizować; chcesz odkryć tajniki wychowania w przedszkolu i młodszych klasach szkolnych, ten kierunek jest właśnie dla Ciebie.
Dominika Wojtas opowiada o swoich doświadczeniach i predyspozycjach zawodowych nabywanych, podczas studiowania pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Absolwent kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, podejmując pracę z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (klasy I- III), będzie:
dysponował wiedzą, która umożliwi mu zrozumienie szerokiego społeczno-kulturowego kontekstu kształcenia, wychowania, pracy opiekuńczej oraz konstruowania własnego rozwoju zawodowego. Międzyobszarowy charakter kształcenia pozwoli absolwentowi na zdobycie niezbędnej dla nauczyciela wiedzy z dziedziny nauk społecznych, nauk o sztuce; nauk humanistycznych czy nauk medycznych i nauk o zdrowiu. Absolwent będzie dysponował pogłębioną i rozszerzoną wiedzą umożliwiającą refleksję nad przemianami w pedagogice, alternatywnymi systemami pedagogicznymi, koncepcją uczenia się całożyciowego oraz edukacją dla zrównoważonego rozwoju.
posiadał UMIEJĘTNOŚCIobserwowania, posługiwania się warsztatem diagnostycznym, wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji z wykorzystaniem różnorodnych źródeł. Umiejętnie wykorzysta i zintegruje wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w odniesieniu do swoich wychowanków. Będzie posiadał umiejętność sprawnego dobierania metod i technik współdziałania szkoły i rodziców, umiejętnego motywowania ich do współpracy, skutecznego prowadzenia rozmowy z rodzicami, także w sytuacjach konfliktowych. Będzie wykorzystywał wiedzę z zakresu teorii do projektowania oddziaływań pedagogicznych w przedszkolu i klasach I-III, w tym do samodzielnego opracowania i realizacji planu pracy dydaktyczno-wychowawczej stosownie do obowiązujących uregulowań prawnych oraz do konstruowania sytuacji edukacyjnych.
będzie cechował się KOMPETENCJAMI SPOŁECZNYMIw zakresie rozumienia potrzeby ciągłego dokształcania się i rozwoju kulturalnego, samodzielnego podejmowania działań społecznych, podejmowania refleksji dotyczącej etyki w odniesieniu do wykonywanej pracy. Wykaże się kompetencjami społecznymi takimi jak: podmiotowe traktowanie dzieci, otwartość i refleksyjność na ich problemy, aktywne i twórcze podejście do rozwiązywania problemów, jak również odpowiedzialność za skutki własnego postępowania. Będzie potrafił pracować w grupie, będzie komunikatywny i profesjonalny w relacjach z dziećmi, ich rodzicami, współpracownikami i przedstawicielami środowiska lokalnego.
Absolwent nabywa uprawnienia umożliwiające zatrudnienie w placówkach przedszkolnych, w klasach I- III szkoły podstawowej, instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, firmach specjalizujących się w opiece i edukacji dzieci na poziomie przedszkolnym i wczesnoszkolnym