Absolwent przyswoi wiedzę oraz zdobędzie umiejętności i kompetencje w zakresie pedagogicznych, psychologicznych, lingwistycznych i medycznych aspektów prawidłowości i zaburzeń w językowym porozumiewaniu się. Pozna normy rozwoju mowy, będzie potrafił rozpoznać zaburzenia mowy występujące u dzieci i młodzieży oraz realizować profilaktykę i terapię logopedyczną.
Absolwent będzie kompetentnym członkiem zespołu pracującego z dzieckiem wymagającym specjalistycznej pomocy. Będzie świadomy swoich zadań i roli zawodowej w obszarze działań logopedycznych.
Absolwent będzie posiadał przygotowanie pedagogiczne.
Absolwent zdobędzie kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela logopedy w następujących placówkach oświatowych: w przedszkolach, także specjalnych; we wszystkich typach szkół, także specjalnych, w poradniach psychologiczno – pedagogicznych, w tym specjalistycznych, w specjalnych ośrodkach szkolno – wychowawczych oraz innych placówkach oświatowych. Ponadto zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela logopedy uprawniają do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Absolwent uzyska kompetencje niezbędne do kontynuowania nauki na studiach podyplomowych (np. w zakresie neurologopedii).
Edukacja i terapia osób ze spektrum autyzmu – specjalność nauczycielska
Uzyskasz umiejętności i kompetencje w zakresie: posługiwania się interdyscyplinarną wiedzą dotyczącą prawidłowości rozwojowych człowieka, odchyleń i ograniczeń psychicznych i społecznych, pozna możliwości edukacyjne, rehabilitacyjne i terapeutyczne osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, będzie potrafił rozwiązać problemy edukacyjne, wychowawcze, opiekuńcze w odniesieniu do specyfiki funkcjonowania tych osób.
Absolwent zdobędzie zaawansowaną wiedzę dotyczącą problematyki osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, a także wykształconą postawę szacunku dla drugiego człowieka.
Absolwent będzie posiadał przygotowanie pedagogiczne.
Absolwent pozyska kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela- pedagoga specjalnego w szkołach i placówkach ogólnodostępnych oraz integracyjnych, w tym do realizacji zadań nauczyciela wspomagającego oraz zadań związanych z organizacją edukacji włączającej (zgodnie z przepisami określającymi kwalifikacje wymagane od nauczycieli). Będzie miał kwalifikacje, by prowadzić zajęcia z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz udzielać wsparcia ich rodzinom m.in. w ramach ośrodków wspierania rozwoju, ośrodków terapeutycznych, stowarzyszeń, fundacji, jak również instytucji realizujących rehabilitację społeczną i zawodową osób ze spektrum autyzmu.
Absolwent uzyska kompetencje niezbędne do kontynuowania nauki na studiach podyplomowych.
Pedagogika resocjalizacyjna – specjalność nauczycielska
Absolwent nabędzie rozszerzoną wiedzę i kompetencje społeczne w zakresie projektowania i realizowania oddziaływań profilaktycznych, resocjalizacyjnych, terapeutycznych. Pozna formy wsparcia i pomocy skierowane do osób zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społecznie, umożliwiając im twórcze zachowania niełamiące norm społecznych.
Absolwent będzie posiadał kompetencje do:
– rozpoznawania potencjalnych zagrożeń w przebiegu socjalizacji jednostek i grup, które prowadzą do zróżnicowanych form patologicznego, w tym antyspołecznego zachowania oraz marginalizacji i wykluczenia
– dokonywania diagnozy dla potrzeb resocjalizacji, doboru właściwych metod, technik w pracy wychowawczo-terapeutycznej
– prowadzenia działalności profilaktycznej z młodzieżą zagrożoną ekskluzją społeczną i dorosłymi osobami przejawiającymi symptomy dysfunkcji i patologii społecznych
– podejmowania działań o charakterze opiekuńczo-wychowawczym, profilaktycznym, wspierającym i resocjalizacyjno – terapeutycznym z osobami uzależnionymi oraz przebywającymi w kuratorskich ośrodkach pracy
– działalności resocjalizacyjnej wobec nieletnich sprawców czynów karalnych i młodzieży przejawiającej symptomy demoralizacji oraz z dorosłymi sprawcami czynów zabronionych w warunkach penitencjarnych i probacyjnych
– działalności terapeutycznej z grupą osób z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne
Posiadane kwalifikacje i tytuł zawodowy uprawnią absolwenta do pracy:
– we wszystkich typach szkół w charakterze pedagoga szkolnego, wychowawcy, nauczyciela i terapeuty
– w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w charakterze pedagoga, pedagoga specjalnego i terapeuty
– w instytucjach zajmujących się profilaktyką społeczną i resocjalizacją, w tym w domach dziecka, ośrodkach szkolno-wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapeutycznych i wychowawczych, zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich, sądach (zespołach kuratorskiej służby sądowej i ośrodkach kuratorskich), w placówkach wsparcia dziennego i w placówkach interwencyjnych, w ośrodkach adopcyjnych
– w zakładach poprawczych i zakładach karnych oraz aresztach śledczych (w charakterze wychowawcy)
– w stowarzyszeniach oraz organizacjach zajmujących się profilaktyką oraz resocjalizacją dzieci, młodzieży oraz dorosłych, w organizacjach zajmujących się pomocą osobom pokrzywdzonym w wyniku przestępstwa i byłym skazanym
– w strukturach pomocy społecznej jako koordynatorzy rodzinnej pieczy zastępczej, a także jako pedagodzy ulicy i pedagodzy rodzinni
– w służbach mundurowych (po odbyciu dodatkowych szkoleń), m.in. policji, straży miejskiej, służbie penitencjarnej
Absolwent jest przygotowany do pełnienia roli animatora, inicjatora i kreatora różnych form profilaktyki społecznej i resocjalizacji w ośrodku otwartym.