Specjalności na kierunku pedagogika specjalna
Logopedia- specjalność nauczycielska
- Absolwent przyswoi wiedzę oraz zdobędzie umiejętności i kompetencje w zakresie pedagogicznych, psychologicznych, lingwistycznych i medycznych aspektów prawidłowości i zaburzeń w językowym porozumiewaniu się. Pozna normy rozwoju mowy, będzie potrafił rozpoznać zaburzenia mowy występujące u dzieci i młodzieży oraz realizować profilaktykę i terapię logopedyczną.
- Absolwent będzie kompetentnym członkiem zespołu pracującego z dzieckiem wymagającym specjalistycznej pomocy. Będzie świadomy swoich zadań i roli zawodowej w obszarze działań logopedycznych.
- Absolwent będzie posiadał przygotowanie pedagogiczne.
- Absolwent zdobędzie kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela logopedy w następujących placówkach oświatowych: w przedszkolach, także specjalnych; we wszystkich typach szkół, także specjalnych, w poradniach psychologiczno – pedagogicznych, w tym specjalistycznych, w specjalnych ośrodkach szkolno – wychowawczych oraz innych placówkach oświatowych. Ponadto zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela logopedy uprawniają do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
- Absolwent uzyska kompetencje niezbędne do kontynuowania nauki na studiach podyplomowych (np. w zakresie neurologopedii).
Edukacja i terapia osób ze spektrum autyzmu – specjalność nauczycielska
- Uzyskasz umiejętności i kompetencje w zakresie: posługiwania się interdyscyplinarną wiedzą dotyczącą prawidłowości rozwojowych człowieka, odchyleń i ograniczeń psychicznych i społecznych, pozna możliwości edukacyjne, rehabilitacyjne i terapeutyczne osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, będzie potrafił rozwiązać problemy edukacyjne, wychowawcze, opiekuńcze w odniesieniu do specyfiki funkcjonowania tych osób.
- Absolwent zdobędzie zaawansowaną wiedzę dotyczącą problematyki osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, a także wykształconą postawę szacunku dla drugiego człowieka.
- Absolwent będzie posiadał przygotowanie pedagogiczne.
- Absolwent pozyska kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela- pedagoga specjalnego w szkołach i placówkach ogólnodostępnych oraz integracyjnych, w tym do realizacji zadań nauczyciela wspomagającego oraz zadań związanych z organizacją edukacji włączającej (zgodnie z przepisami określającymi kwalifikacje wymagane od nauczycieli). Będzie miał kwalifikacje, by prowadzić zajęcia z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz udzielać wsparcia ich rodzinom m.in. w ramach ośrodków wspierania rozwoju, ośrodków terapeutycznych, stowarzyszeń, fundacji, jak również instytucji realizujących rehabilitację społeczną i zawodową osób ze spektrum autyzmu.
- Absolwent uzyska kompetencje niezbędne do kontynuowania nauki na studiach podyplomowych.
Pedagogika resocjalizacyjna – specjalność nauczycielska
Absolwent nabędzie rozszerzoną wiedzę i kompetencje społeczne w zakresie projektowania i realizowania oddziaływań profilaktycznych, resocjalizacyjnych, terapeutycznych. Pozna formy wsparcia i pomocy skierowane do osób zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społecznie, umożliwiając im twórcze zachowania niełamiące norm społecznych.
-
Absolwent będzie posiadał kompetencje do:
- rozpoznawania potencjalnych zagrożeń w przebiegu socjalizacji jednostek i grup, które prowadzą do zróżnicowanych form patologicznego, w tym antyspołecznego zachowania oraz marginalizacji i wykluczenia
- dokonywania diagnozy dla potrzeb resocjalizacji, doboru właściwych metod, technik w pracy wychowawczo-terapeutycznej
- prowadzenia działalności profilaktycznej z młodzieżą zagrożoną ekskluzją społeczną i dorosłymi osobami przejawiającymi symptomy dysfunkcji i patologii społecznych
- podejmowania działań o charakterze opiekuńczo-wychowawczym, profilaktycznym, wspierającym i resocjalizacyjno – terapeutycznym z osobami uzależnionymi oraz przebywającymi w kuratorskich ośrodkach pracy
- działalności resocjalizacyjnej wobec nieletnich sprawców czynów karalnych i młodzieży przejawiającej symptomy demoralizacji oraz z dorosłymi sprawcami czynów zabronionych w warunkach penitencjarnych i probacyjnych
- działalności terapeutycznej z grupą osób z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne
-
Posiadane kwalifikacje i tytuł zawodowy uprawnią absolwenta do pracy:
- we wszystkich typach szkół w charakterze pedagoga szkolnego, wychowawcy, nauczyciela i terapeuty
- w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w charakterze pedagoga, pedagoga specjalnego i terapeuty
- w instytucjach zajmujących się profilaktyką społeczną i resocjalizacją, w tym w domach dziecka, ośrodkach szkolno-wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapeutycznych i wychowawczych, zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich, sądach (zespołach kuratorskiej służby sądowej i ośrodkach kuratorskich), w placówkach wsparcia dziennego i w placówkach interwencyjnych, w ośrodkach adopcyjnych
- w zakładach poprawczych i zakładach karnych oraz aresztach śledczych (w charakterze wychowawcy)
- w stowarzyszeniach oraz organizacjach zajmujących się profilaktyką oraz resocjalizacją dzieci, młodzieży oraz dorosłych, w organizacjach zajmujących się pomocą osobom pokrzywdzonym w wyniku przestępstwa i byłym skazanym
- w strukturach pomocy społecznej jako koordynatorzy rodzinnej pieczy zastępczej, a także jako pedagodzy ulicy i pedagodzy rodzinni
- w służbach mundurowych (po odbyciu dodatkowych szkoleń), m.in. policji, straży miejskiej, służbie penitencjarne
Absolwent jest przygotowany do pełnienia roli animatora, inicjatora i kreatora różnych form profilaktyki społecznej i resocjalizacji w ośrodku otwartym.