Pedagogika specjalna. Terapia pedagogiczna dzieci i młodzieży
Forma
Studia podyplomowe
Czas trwania
Trzy semestry
Ogólna liczba godzin: 630, w tym:
430 godzin zajęć (wykłady, ćwiczenia),
20 godzin seminarium dyplomowego,
180 godzin praktyki zawodowej
Tryb i częstotliwość zjazdów
Studia trwają trzy semestry
zjazdy odbywają się co 2-3 tygodnie, w soboty i niedziele, z reguły w godz. 8-17
forma prowadzenia studiów – stacjonarnie (Płock, ul. Gałczyńskiego 28)
Cel i charakterystyka
Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę i umiejętności:
umożliwiające udzielanie profesjonalnej pomocy dzieciom z trudnościami rozwojowymi oraz ze szczególnymi uzdolnieniami, także w zakresie współpracy z rodzicami, innymi specjalistami i nauczycielami,
z zakresu przepisów prawa dotyczącego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego.
Program studiów jest zgodny z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 roku w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2020 r. poz. 726 z późn. zm.).
Dla kogo
Studia są adresowane do absolwentów studiów magisterskich kierunków: pedagogika i pedagogika specjalna w tym:
nauczycieli i wychowawców,
pedagogów przedszkolnych/szkolnych,
logopedów,
pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych,
pracowników ośrodków wychowawczych.
Korzyści, uprawnienia, kwalifikacje
Studia dają pełne kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej i terapii pedagogicznej. Absolwent jest przygotowany do pracy na stanowisku:
pedagoga specjalnego i nauczyciela prowadzącego zajęcia specjalistyczne w szkole i placówce (nauczyciel – specjalista terapii pedagogicznej), w szczególności do prowadzenia: zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się; zajęć wspomagających wychowawczą funkcję rodziny, zapobiegających zachowaniom dysfunkcyjnym uczniów oraz wspierających ich rozwój; zajęć rozwijających kompetencje społeczne i umiejętności uczenia się oraz
nauczyciela zajęć specjalistycznych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych,
zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego, tj.:
Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 roku w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
(t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1280),
Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1309),
Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2022 r. poz. 1593).
Uzyskane kwalifikacje są zgodne z wymogami zawartymi w:
Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 roku w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1289),
Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1610),
Ustawie o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw z dnia 12 maja 2022 r. ((Dz.U. z 2022 r. poz. 1116).
Sposób zaliczenia
Uzyskanie zaliczenia z przedmiotów objętych programem studiów.
Realizacja projektu badawczego i przedstawienie jego rezultatów podczas egzaminu końcowego.
Wymagane dokumenty
podanie o przyjęcie na studia podyplomowe
kwestionariusz osobowy
odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych lub poświadczona kserokopia dyplomu