Edukacja ekologiczna w przedszkolu/szkole podstawowej. Kształtowanie postaw proekologicznych w dobie cywilizacji XXI wieku.
Cel szkolenia:
Ukazanie wzajemnych relacji człowieka ze środowiskiem.
Kształtowanie świadomości ekologicznej, wartości, umiejętności i pozytywnych postaw
w odniesieniu do środowiska przyrodniczego kształtowanie kultury ekologicznej.
Rozwijanie motywacji do działań na rzecz ekorozwoju oraz ochrony przyrody i środowiska człowieka. Nabywanie umiejętności dbania o środowisko w codziennym życiu, w gospodarstwie domowym.
Rozwijanie motywacji do współpracy z władzami lokalnymi i organizacjami pozarządowymi
w działaniach na rzecz środowiska.
Propozycja metod i form kształcenia i wychowania stosowanych w ramach edukacji ekologicznej.
Zagadnienia:
Kształcenie ekologiczne w przedszkolu/szkole – cele, zakres treści, realizacja zgodnie z Podstawą Programową. Interdyscyplinarny charakter edukacji ekologicznej. Środowisko – system przyrodniczy, społeczny i kulturowy. Przyczyny kryzysu ekologicznego. Koncepcja zrównoważonego rozwoju. Aktualne problemy środowiskowe w Polsce i na świecie. Świadomość ekologiczna społeczeństwa polskiego. Polityka ekologiczna państwa. Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej. Metody, formy i środki dydaktyczne w realizacji celów i treści edukacji ekologicznej na różnych poziomach kształcenia formalnego (szczególne znaczenie etapu przedszkolnego i wczesnoszkolnego) i nieformalnego. Program „Szkoły dla Ekorozwoju”, zielone szkoły, zielone szlaki. Funkcjonowanie szkół ekologicznych w Polsce. Rola nauczyciela w upowszechnianiu wiedzy ekologicznej i kreowaniu pozytywnych postaw wobec środowiska życia człowieka.
Przyroda jako przedmiot ochrony. Ochrona bioróżnorodności. Formy ochrony przyrody.