Sprawozdawanie informacji o publikacjach
Sprawozdawanie publikacji naukowych jest jednym z wymogów nałożonych na polskie uczelnie przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Ma ono szczególne znaczenie w przypadku uczelni, podlegających ewaluacji jakości działalności naukowej w wybranych dyscyplinach naukowych. Jednak dbanie o aktualność i synchronizację portfolio naukowego w najważniejszych systemach teleinformatycznych jest obowiązkiem każdego pracownika uczelni prowadzącego działalność naukową.
Systemy teleinformatyczne, związane z Ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce:
- Polska Bibliografia Naukowa (część systemu POL-on 2.0) – link: https://pbn.nauka.gov.pl/
- ORCID – link: https://orcid.org/
- Zintegrowana Sieć Informacji o Nauce i Szkolnictwie Wyższym POL-on – link: https://polon.nauka.gov.pl/
Polska Bibliografia Naukowa
Polska Bibliografia Naukowa jest częścią Zintegrowanego Systemu Informacji o Nauce i Szkolnictwie Wyższym POL-on. Stanowi on portal Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego gromadzący informacje o publikacjach polskich naukowców, dorobku publikacyjnym jednostek naukowych oraz o czasopismach polskich i zagranicznych.
Posiadanie konta (Profilu Autora) w systemie PBN stanowi oficjalną wizytówkę każdej osoby prowadzącej działalność naukową w oficjalnych systemach teleinformatycznych, administrowanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Profil Autora służy do zaprezentowania innym użytkownikom indywidualnego dorobku publikacyjnego autora. Widok publiczny Profilu Autora jest dostępny dla wszystkich, nawet niezalogowanych użytkowników. Warunkiem wyświetlania publikacji w Oficjalnym Profilu Autora jest utworzenie przez niego Profilu oraz dodanie publikacji do tego profilu.
ORCID
Jak wskazuje Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego posiadanie konta w systemie ORCID powinno być obowiązkiem każdego naukowca w Polsce (link: https://konstytucjadlanauki.gov.pl/orcid-identyfikator-ktory-powinien-miec-kazdy-naukowiec). Posiadanie przez każdego pracownika prowadzącego działalność naukową konta w ww. systemie jest także niezbędne, aby uczelnia mogła brać udział w ewaluacji jakości działalności naukowej.
ORCID w przyszłości ma być głównym źródłem informacji o osiągnięciach publikacyjnych
Korzystanie przez naukowców z indywidualnych kont w bazie ORCID przyczyni się do
zwiększenia widoczności ich osiągnięć w skali międzynarodowej. Informacje zamieszczone w indywidualnych kontach naukowców mogą być także importowane do systemu PBN (Polska Bibliografia Naukowa), będącego częścią Zintegrowanego Systemu Informacji o Nauce i Szkolnictwie Wyższym POL-on.
ORCID:
- ma usprawnić potwierdzenie tożsamości naukowca
- likwidować problem dublujących się nazwisk autorów
- eliminować różne wersje zapisu imienia i nazwiska
- jest niezbędny dla osób chcących prowadzić swoją bibliografię naukową w systemie PBN – w jednym miejscu gromadzi dane nt. wszystkich publikacji danego autora
- pozwala przejrzeć innej osobie dorobek naukowy autora
- ułatwia automatyczną wymianę danych pomiędzy profilem naukowca w ORCID a profilami w bazie Web of Science
(źródło: https://konstytucjadlanauki.gov.pl/orcid-identyfikator-ktory-powinien-miec-kazdy-naukowiec)
Dokładny opis:
- tworzenia konta ORCID,
- tworzenia indywidualnego konta w systemie PBN,
- łączenia konta ORCID z kontem w systemie PBN
- powiązania ww. kont z danymi pracownika w systemie POL-on
można znaleźć TUTAJ
W Akademii Mazowieckiej funkcjonuje także baza bibliograficzna „Publikacje Pracowników Akademii Mazowieckiej w Płocku” (link: http://www.bazabibliograficzna.pwszplock.pl/expertus/).
Regularne sprawozdawanie informacji o publikacjach naukowych pracowników na potrzeby bazy bibliograficznej „Publikacje Pracowników Akademii Mazowieckiej w Płocku” pozwoli na aktualizowanie informacji o publikacjach pracowników w bazach teleinformatycznych Polskiej Bibliografii Naukowej oraz ORCID.
Obowiązek sprawozdawania informacji o publikacjach naukowych pracowników wynika z obowiązków sprawozdawczych uczelni, zapisanych w Ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, art. 342-348 (link: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180001668).
Obowiązek ten ma szczególny związek z kwestią ewaluacji jakości działalności naukowej uczelni (art. 265 par. 1. i 2. Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (link: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180001668).
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, art. 265. par. 1. i 2. (link: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180001668).
Afiliację należy rozumieć jako miejsce zatrudnienia i prowadzenia działalności naukowej, w związku z którym powstało dane osiągnięcie naukowe (np. publikacja).
Podstawa prawna: Podstawa prawna: Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, art. 265. par. 6. (link: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180001668).
Zasady sprawozdawania publikacji określa szczegółowo:
- Zarządzenie Nr 41/2017 Rektora Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku z dnia 27 kwietnia 2017 r.
Główne zasady sprawozdawania publikacji naukowych w Akademii Mazowieckiej w Płocku:
1. W ramach obowiązku sprawozdawczego pracownik zatrudniony w Akademii Mazowieckiej w Płocku, jako podstawowym miejscu pracy, jest zobowiązany do regularnego przekazania danych bibliograficznych opublikowanych publikacji naukowych swojego autorstwa (współautorstwa).
2. Pozostali pracownicy są zobowiązani dostarczyć tylko dane bibliograficzne publikacji z afiliacją Akademii Mazowieckiej w Płocku. Publikacje nieafiliowane pracowników, dla których Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku nie jest podstawowym miejscem pracy nie muszą zostać sprawozdane.
3. Dane o publikacjach są rejestrowane w bazie „Publikacje pracowników Akademii Mazowieckiej w Płocku” (link: http://www.bazabibliograficzna.pwszplock.pl). Informacje te są także przekazywane, zgodnie z obowiązkowym sprawozdawczym do systemu ministerialnego PBN (link: https://pbn-ms.opi.org.pl).
4. W ramach obowiązku sprawozdawczego raportuje się informacje o następujących typach publikacji naukowych:
monografie naukowe
- artykuły w czasopismach naukowych
- rozdziały w monografiach naukowych wieloautorskich
- rozdziały w monografiach naukowych wieloautorskich, w których zaznaczono redaktora naukowego
- redakcje naukowe monografii naukowych wieloautorskich
- hasła w wydawnictwach encyklopedycznych lub słownikowych
- abstrakty (streszczenia) pokonferencyjne.
5. Raportowanie odbywa się poprzez wypełnienie aktywnego formularza pdf, dostępnego tutaj (Plik PDF). Wyboru sprawozdawanej publikacji dokonujemy z rozwijanego menu na początku formularza. Formularz należy wypełniać tylko przy użyciu programu Adobe Reader (do ściągnięcia tutaj: https://get.adobe.com/pl/reader/). Wypełnienie pól oznaczonych w formularzu jako obowiązkowe jest konieczne do dopełnienia obowiązku sprawozdawczego ze strony pracownika, a następnie uczelni. Ich niewypełnienie jest równoznaczne z niezłożeniem informacji.
6. Wypełniony formularz pdf należy zapisać jako osobny plik (polecenie „Zapisz jako…” w programie Adobe Reader, skrót: Shift+Control+S). Każda publikacja powinna być sprawozdawana w odrębnym formularza.
7. Zapisany formularz należy przesłać na adres mailowy: publikacje@mazowiecka.edu.pl, a także wydrukować, podpisać i złożyć w Bibliotece Akademii Mazowieckiej w Płocku.
8. Wraz z wydrukowaną wersją formularza w Bibliotece Akademii Mazowieckiej w Płocku należy złożyć także kserokopie stron, zawierających informacje niezbędne do sporządzenia opisu bibliograficznego tj.
- stronę tytułową, stronę redakcyjną i spis treści publikacji naukowej (w przypadku autorstwa, współautorstwa lub redakcji całej monografii),
- stronę tytułową, stronę redakcyjną i spis treści czasopisma/monografii, w której opublikowano sprawozdawany artykuł w czasopiśmie lub rozdział w monografii,
- stronę tytułową rozdziału w monografii lub artykułu w czasopiśmie.
W przypadku publikacji wydanej przez Wydawnictwo Naukowe Akademii Mazowieckiej w Płocku nie trzeba ww. składać kserokopii.
9. Sprawozdawaniu podlegają tylko publikacje już wydane. Nie sprawozdajemy publikacji jedynie „przyjętych do druku”, znajdujących się w trakcie procesu wydawniczego.
10. Informacje o sprawozdawanych publikacjach należy składać na bieżąco, jednak nie później niż do 30 czerwca (za pierwsze półrocze) i 31 grudnia (za drugie półrocze).