I edycja projektu Uniwersytet 3M dobiegła końca
17.07.2023
Projekt pt.: „Uniwersytet 3M – most implementacji osiągnięć medycznych do kształcenia oraz życia codziennego”
nr SONP/SP/550685/2022, dofinansowany ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki
Publikacja dofinansowana ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Uniwersytet 3M – most implementacji osiągnięć medycznych do kształcenia oraz życia codziennego” nr projektu SONP/SP/550685/2022, kwota dofinansowania 69.542,00zł zł, całkowita wartość projektu 81.242,00 zł
Rodzaj projektu: Społeczna odpowiedzialność nauki – Popularyzacja nauki i promocja sportu
Nazwa projektu: Uniwersytet 3M– most implementacji osiągnięć medycznych do kształcenia oraz życia codziennego – Projekt nr SONP/SP/550685/2022
Jednostka organizacyjna realizująca zadanie: Akademia Mazowiecka w Płocku, Collegium Medicum Wydział Nauk o Zdrowiu
Dziedzina nauki, której dotyczył przedmiot finansowania: Dziedzina nauk medycznych i nauk o zdrowiu.
Dyscyplina nauki, której dotyczył przedmiot finansowania: nauki o zdrowiu.
Okres realizacji: styczeń 2023 – czerwiec 2023.
Struktura Uniwersytetu 3M obejmowała 3 jednostki, tj. MUD=Medyczny Uniwersytet Dziecięcy, MUM = Młodzieżowy Uniwersytet Medyczny oraz MUS=Medyczny Uniwersytet Seniora, po 20 osób w każdej jednostce. W pierwszej edycji wzięło udział 60 uczestników.
Program został w pełni zrealizowany i dotyczył dziedziny nauki objętej finansowaniem, tj.: dziedzina nauk medycznych i nauk o zdrowiu. Zrealizowano cele Projektu, a w szczególności:
Cele dla MUD:
- podniesienie kompetencji uczestników projektu w zakresie komunikowania się, współpracy, myślenia krytycznego i kreatywnego oraz rozwiązywania problemów i działania innowacyjnego,
- kształtowanie u dzieci postaw prozdrowotnych i zainteresowanie ich naukami o zdrowiu i naukami medycznymi,
- zrozumienie przez dzieci podstaw nauk o zdrowiu, nauk medycznych i poznanie metod badawczych,
- przedstawienie uczestnikom projektu największych medycznych osiągnięć merytorycznych, naukowych i technicznych,
- nauczenie dzieci udzielania pierwszej pomocy i zachowania w sytuacjach kryzysowych,
- kształtowanie u beneficjentów prawidłowych nawyków żywieniowych, aktywności fizycznej, higieny osobistej, radzenia sobie ze stresem, hartowania się, dbałości o własne siły obronne, życzliwości dla innych, postawy copingowej („dam sobie radę”)
- poznanie biblioteki akademickiej,
- promocja Uczelni, w tym Wydziału Nauk o Zdrowiu, a w szczególności prowadzonych na Wydziale kierunków studiów: pielęgniarstwo, położnictwo, kosmetologia i in. oraz prowadzonych badań
Cele dla MUM:
- prozdrowotna edukacja młodzieży,
- poszerzenie programu szkoły średniej o informacje dotyczące zdrowia człowieka, wymagane
zarówno na maturze, jak i w trakcie studiów na kierunkach medycznych i pokrewnych, - pomoc w podjęciu decyzji w sprawie wyboru kierunku studiów i zawodu,
- popularyzacja i poszerzenie wiedzy o zdrowiu wśród uczniów szkół średnich,
- informacja i wymiana doświadczeń nt. różnych form zdobywania wiedzy w poszczególnych
szkołach, - umożliwienie młodzieży kontaktów z wybitnymi nauczycielami akademickimi,
- integracja abiturientów ze środowiskiem akademickim,
- pokazanie istoty norm etycznych i moralnych w zawodzie pielęgniarki, położnej, lekarza,
kosmetologa, - zachęcenie młodzieży do rozpoczęcia studiów na kierunkach medycznych i w przyszłości pracy
naukowej w Akademii Mazowieckiej w Płocku, - promocja dorobku naukowego pracowników Wydziału Nauk o Zdrowiu,
- zachęcenie młodzieży do pracy w Płocku i na Mazowszu.
Cele dla MUS:
- poszerzanie wiedzy seniorów w zakresie osiągnięć współczesnej medycyny,
- promocja zdrowego stylu życia i profilaktyka chorób,
- polepszenie jakości życia seniorów, successful ageing – pomyślne starzenie się w aspekcie holistycznym
- integracja osób powyżej 60 roku życia.
Tematyka przeprowadzonych wykładów oraz warsztatów:
MODUŁY | Kształcenie teoretyczne – Wykłady – 11 godzin | Kształcenie praktyczne - Warsztaty – 22 godziny |
---|---|---|
MODUŁ A | Jak długo możemy żyć? | Symulacja medyczna dla każdego studenta |
Zajęcia międzypokoleniowe - wspólnie | Zawody medyczne od teorii do praktyki | |
MUD + MUM + MUS | ||
(3 godziny) | ||
MODUŁ B – ZAJĘCIA ODRĘBNE DLA MUD | Dobór kosmetyków kolorowych do typu urody | Zabiegi pielęgnacyjne twarzy |
(30 godzin) | Zabiegi pielęgnacyjne dłoni | |
Zachowania prozdrowotne | Zdrowe odżywianie – od czego zacząć? | |
MODUŁ C – ZAJĘCIA ODRĘBNE DLA MUM | w odniesieniu do wieku człowieka | Używki i ich wpływ na organizm człowieka |
(30 godzin) | Chirurgia ogólna – przypadki kliniczne | Fizjologia człowieka w zarysie |
Zaopatrywanie ran ostrych i przewlekłych | ||
MODUŁ D – ZAJĘCIA ODRĘBNE DLA MUS | Aktywność fizyczna luksus czy konieczność? | Masaż bańką chińską, hit czy kit? |
(30 godzin) | Fizjoprofilaktyka – lepiej zapobiegać czy leczyć? | |
Nowe technologie w medycynie | Nowoczesne metody diagnostyczne | |
w badaniu fizykalnym | ||
Nowoczesne technologie w transporcie pacjenta | ||
Natura podpowiada najlepiej | Podstawy opieki położniczej | |
Podstawy fizjoterapii uroginekologicznej | ||
Różnorodność – dlaczego to naturalne | Podstawy języka migowego | |
T, jak Tolerancja, czyli różnimy się pozytywnie | ||
Opieka nad pacjentem z cukrzycą | Opieka nad człowiekiem unieruchomionym | |
Manipulacja medycznym sprzętem jednorazowego użytku | ||
Biblioteka jako bezcenne i bezgraniczne źródło wiedzy | Pierwsza pomoc w przypadku krwotoku | |
Pierwsza pomoc w przypadku nagłego zatrzymania krążenia | ||
Jesteś tym, co jesz – wpływ diety na zdrowie człowieka | W trosce o Twoje zdrowie – ciekawostki medyczne | |
Poznaj skórę – to „koperta” ludzkiego ciała |
Tematyka przeprowadzonych wykładów oraz warsztatów – (Plik xlsx)