2015: Muses, Mistresses and Mates. Creative Collaborations in Literature, Art and Life. Edited by Izabella Penier and Anna Suwalska-Kołecka. Cambridge Scholars Publishing.
Inspiracją dla publikacji byli Stefan i Franciszka Themersonowie, polscy intelektualiści i awangardowi artyści, których twórcza współpraca w wielu dziedzinach jest przykładem wieloletniego, stabilnego związku, wydatnie wzbogacającego obie jego strony. Autorzy analizują przepływ kreatywnej, (a czasem także) erotycznej energii między Muzą a mężczyzną lub kobietą, którym dodawali skrzydeł, rozprawiając się nierzadko z mitami narosłymi wokół ich relacji i korygując obiegowe opinie na temat ich biografii. Artykuły zebrane w niniejszym zbiorze pokazują zatem, że w wielu przypadkach owe fascynujące kobiece postaci żyły zarówno w cieniu swoich partnerów, jak i kulturowych stereotypów.
Fragment do pobrania:
http://www.cambridgescholars.com/download/sample/62472
2016: Art, Ethics and Provocation (Dis/Continuities – Vol. 14). Edited by Izabella Penier and Anna Suwalska-Kołecka. Peter Lang – International Academic Publishers
Głównym celem tomu jest analiza szerokiego spektrum przedsięwzięć artystycznych, które wychodzą poza utarte granice i rzucają wyzwanie schematom myślowym, co w oczywisty sposób implikuje obecność pierwiastka prowokacji. Choć prawdą jest, że wielka sztuka niekoniecznie musi być prowokacyjna, najbardziej zapadające w pamięć dzieła kwestionują nasze oczekiwania estetyczne i poruszają naszą wyobraźnię moralną. Jednakże w obliczu coraz bardziej szokujących gestów artystycznej prowokacji, rodzi się pytanie o granice wolności w sztuce. Artykuły zebrane w niniejszym zbiorze w sposób prawdziwie interdyscyplinarny opisują akty twórczej transgresji w wielu różnych obszarach, między innymi w literaturze, teatrze, sztukach wizualnych, filmie i antropologii.
Więcej informacji na:
www.peterlang.com/view/product/23473
2017: Odsłony przemocy (Rozdział specjalny w czasopiśmie naukowym SEJ: Społeczeństwo. Edukacja. Język Vol. 5). Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku.
Zawarte w tomie artykuły poświęcone są tematowi agresji i przemocy w dwóch dopełniających się światach – zarówno w sferze sacrum, za którą uważamy domenę artystycznej ekspresji, jak i sferze profanum, a więc w codzienności i materialnej rzeczywistości. Temat agresji podejmował również Stefan Themerson, którego zawsze przede wszystkim interesował moralny i etyczny wymiar przemocy. W swoich esejach filozoficznych twierdził nieco przewrotnie i prowokacyjnie, że łagodność jest wrodzona, a agresja ma częstokroć charakter kulturowy. Nie tylko systemy polityczne, a więc przestrzeń profanum, ale również kultura i systemy religijne (sacrum) wytwarzają zdaniem Themersona, mechanizmy usprawiedliwiające wyrządzanie krzywd i stosowanie przemocy. Ludzka cywilizacja sprawiła, jak przekonywał Themerson, że zapominamy o nadrzędnej wartości: przyzwoitości środków, ponad którą przedkładamy przyzwoitość celów, usprawiedliwiając tym nasze niegodne działania. Inspirowani filozoficzną i moralną refleksją Stefana Themersona, zaprosiliśmy przedstawicieli różnorodnych dyscyplin naukowych do włączenia się w dyskusję na temat fenomenu przemocy/agresji we współczesnym świecie, by zrozumieć jego złożony charakter i rolę, jaką pełni w kształtowaniu naszej wyobrażeniowości.
Więcej informacji na:
http://czasopisma.pwszplock.pl/index.php/test/issue/view/34
Fragment do pobrania tutaj
2018: Na uchodźstwie (Rozdział specjalny w czasopiśmie naukowym SEJ: Społeczeństwo. Edukacja. Język Vol. 7). Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku.
Publikacja skupia się na literaturze, sztuce i myśli tworzonych na obczyźnie przez historycznych i współczesnych pisarzy, artystów i intelektualistów, którzy, przekroczywszy granice kraju rodzinnego, udawali się w różnych kierunkach, motywowani wielorakimi powodami – od strachu o własne życie po wygnanie z wyboru. Tak jak odmienne okoliczności zmuszały artystów do opuszczenia ojczyzny i dalszego pozostawania poza nią, tak różne bywały ich doświadczenia. Dla jednych emigracja stała się katalizatorem sił twórczych uwolnionych od gorsetu przyzwyczajeń i oczekiwań współrodaków, dla innych była powodem głębokiego osamotnienia i poczucia wyalienowania. Życie na uchodźstwie to nie tylko życie „gdzie indziej”, lecz również konieczność zaistnienia w obcej kulturze i innym języku, co nieuchronnie odciska wyraźne piętno na artystach i ich twórczości, wpływając jednocześnie na społeczeństwo i kulturę ich nowej ojczyzny. Doświadczenie życia w diasporze i związany z nim stan wyobcowania sprzyjają wyostrzonej percepcji a tym samym wnikliwszej analizie przyzwyczajeń i uprzedzeń składających się na tożsamość kraju, z którego się wywodzą i kraju, w którym przyszło im egzystować. Ideę uchodźstwa rozpatrywać można także w wymiarze egzystencjalnym i psychologicznym. Jest ono, według Theodora Adorna, uchodźcy z nazistowskich Niemiec, dystansem wobec fiaska „administrowanego świata” współczesności, który doprowadził do masowych zbrodni i masowego społeczeństwa.
Więcej informacji na:
http://czasopisma.pwszplock.pl/index.php/test/issue/view/44
2018: Słowo (Rozdział specjalny w czasopiśmie naukowym SEJ: Społeczeństwo. Edukacja. Język Vol. 8). Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku.
Artykuły zawarte w tomie analizują w interdyscyplinarnej perspektywie złożony fenomen SŁOWA, które stanowi źródło zarówno nieodpartej fascynacji jak i wyraźnego poczucia zagrożenia. Jego siła sprawcza umożliwia autorom realizowanie kreatywnego zamiaru twórczego poprzez budowanie immersyjnych, fikcyjnych światów, eksplorowanie potencjału języka jako narzędzia służącego do przekazywania tego, co często wydaje się być niewyrażalne i niewyobrażalne, czy wreszcie uświadamianie nam konsekwencji ograniczeń, którym podlega komunikacja międzyludzka. Jednakże wykorzystanie SŁOWA w celach perswazyjnych i ideologicznych, jako narzędzia społecznej lub politycznej manipulacji, budzi wobec niego oczywistą podejrzliwość.
Więcej informacji na:
http://czasopisma.pwszplock.pl/index.php/test/issue/view/49
2019: W drodze (Monografia wieloautorska przygotowywana do publikacji w wydawnictwie akademickim z Poziomu I).