Zapraszamy na
III Ogólnopolską Konferencję Naukową
z cyklu
NAUCZYCIEL WOBEC WSPÓŁCZESNYCH WYZWAŃ
pod hasłem
Nauczyciel wobec nowych technologii,
mediów społecznościowych
i zdalnego nauczania.
organizowaną przez
Zakład Pedagogiki Ogólnej i Edukacji
Wydziału Nauk Humanistycznych i Informatyki
Mazowieckiej Uczelni Publicznej w Płocku
we współpracy
z Sekcją Pedeutologii Komitetu Nauk Pedagogicznych
Polskiej Akademii Nauk.
21 października 2021 r.
w formie hybrydowej (MS Teams)
PATRONAT HONOROWY
Prezydent Miasta Płocka
Andrzej Nowakowski
Rektor Mazowieckiej Uczelni Publicznej
w Płocku
prof. dr hab. n. med. Maciej Słodki
KOMITET NAUKOWY KONFERENCJI
prof. ucz. dr hab. Ewa Wiśniewska – Przewodnicząca,
Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku
prof. ucz. dr hab. Beata Cieśleńska – Wiceprzewodnicząca, Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku, członek Sekcji Pedeutologii Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk
prof. dr hab. Jolanta Szempruch- Uniwersytet Rzeszowski, Przewodnicząca Sekcji Pedeutologii Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk
prof. dr hab. Agata Cudowska- Uniwersytet w Białymstoku, Wiceprzewodnicząca Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, członek Sekcji Pedeutologii Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk
prof. dr hab. Stefan Kwiatkowski- Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
prof. ucz. dr hab. Stefan T. Kwiatkowski- Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie, członek Sekcji Pedeutologii Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk
prof. ucz. dr hab. Walentyna Łozowiecka- Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku
prof. ucz. dr hab. Joanna Łukasik- Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, członek Sekcji Pedeutologii Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk
prof. ucz. dr hab. Jarosław Michalski- Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, członek Sekcji Pedeutologii Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk
prof. ucz. dr hab. Adam Mieczykowski- Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku
prof. ucz. dr hab. Włodzimierz Pasicznik- Uniwersytet im. Jana Kochanowskiego Kielcach, filia w Piotrkowie Trybunalskim
prof. ucz. dr hab. Katarzyna Potyrała- Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
prof. ucz. dr hab. Franciszek Szlosek- Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
prof. dr hab. Mirosław J. Szymański- Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
prof. ucz. dr hab. Maciej Tanaś- Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
ks. prof. dr hab. Ireneusz Werbiński- Kolegium Jagiellońskie Toruńska Szkoła Wyższa w Toruniu
prof. ucz. dr hab. Teresa Zubrzycka- Maciąg- Uniwersytet Marii Curie- Skłodowskiej w Lublinie, członek Sekcji Pedeutologii Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk
prof. ucz. dr hab. Zuzanna Zbróg- Uniwersytet im. Jana Kochanowskiego w Kielcach, członek Sekcji Pedeutologii Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk
prof. ucz. dr hab. Ilona Żeber-Dzikowska- Uniwersytet im. Jana Kochanowskiego w Kielcach
KOMITET ORGANIZACYJNY KONFERENCJI
dr Dorota Dądzik
dr Agnieszka Głowala
dr Maria Szymańska
mgr Joanna Kawka – Wiączek
mgr Urszula Pankowska
mgr Malwina Stawicka
mgr Jacek Znyk
SEKRETARZ KONFERENCJI:
mgr Alicja Skibicka-Piechna
e-mail konferencji: nauczyciel@mazowiecka.edu.pl
Konferencja jest kolejną edycją interdyscyplinarnego dyskursu naukowców i praktyków w szeroko rozumianym obszarze pedeutologii. Celem konferencji jest stworzenie możliwości nawiązania interdyscyplinarnej współpracy naukowej badaczy zainteresowanych problemami nauczyciela i zawodu nauczycielskiego w związku z zachodzącymi we współczesnym świecie zmianami.
Dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość stanowi wyzwanie dla jednostek, grup i całych społeczeństw. Powoduje konieczność nie tylko dostosowania się, ale też wyjścia naprzeciw zmianom w kreatywny i otwarty sposób. W tym kontekście szczególnego znaczenia nabiera praca nauczycieli, którzy przygotowują młode pokolenie do radzenia sobie w nieprzewidywalnej przyszłości.
Nasycenie życia codziennego technologiami informacyjnymi jest przełomem cywilizacyjnym porównywalnym z wynalezieniem pisma, a następnie druku. Pojawiają się nawet zapowiedzi o rychłym upadku lub przynajmniej poważnej rewizji takich tradycji jak: podręcznik, nauczyciel, klasa, szkoła. Cyfryzacja rzeczywistości sprawia, że nauczycielom niełatwo jest dziś zdobyć uwagę ucznia i utrzymać ją na dłużej. W związku z tym tradycyjne metody dydaktyczne przestają już być tak efektywne i szkoły również muszą wprowadzać nowe technologie. Odpowiednio zastosowane mogą nieść ze sobą szereg pozytywnych aspektów. Zarówno uczniom jak i nauczycielom rozwój technologii informacyjnych dał nowe narzędzia pracy i nauki. Jednak wciąż jeszcze nie dokonał się w tym obszarze znaczący przełom w edukacji. Zwiększa się wykorzystanie TIK, ale bez wyraźnej zmiany organizacji nauczania i uczenia się. Ponadto nie jest dostrzegana i doceniana integracja TIK z innymi dziedzinami edukacji, mimo że technologie stają się nieodłącznym elementem każdego obszaru nauczania.
Edukacja zintegrowana z technologią informacyjną to zagadnienie bardzo szerokie, interdyscyplinarne i uwikłane w liczne konteksty: społeczny, psychologiczny, historyczny, a nawet polityczny i kulturowy. Nowego spojrzenia wymaga również strona merytoryczna kształcenia, związana z podstawami programowymi, celami kształcenia, nową rolą i odpowiednim przygotowaniem nauczycieli. Mimo podejmowanych wysiłków nadal odczuwalny jest duży deficyt specjalistów, posiadających zdolności pedagogiczne oraz wiedzę dziedzinową zintegrowaną z umiejętnościami stosowania w jej ramach technologii informacyjnej. Edukacja dziedzinowa zintegrowana z technologią informacyjną to zupełnie nowa jakość – to nie system, będący prostą sumą elementów składowych. Efektu synergii dostarczają tu interakcje na płaszczyźnie: uczeń – komputer – nauczyciel – uczeń oraz wszystkie procesy związane z motywacją do podejmowania aktywności, wyszukiwaniem i pozyskiwaniem informacji, przekształcaniem ich w wiedzę oraz wykorzystywaniem w praktyce.
Organizowana konferencja adresowana jest do przedstawicieli nauki i praktyki. Trzecie spotkanie z tego cyklu dedykujemy współczesnym i przyszłym problemom w pracy nauczycieli w związku z dynamicznym rozwojem nowych technologii.
Proponowane obszary tematyczne:
- Stosunek nauczycieli do nowych technologii, zagrożeń i szans z nimi związanych.
- Wpływ technologii na role i status zawodowy nauczycieli.
- Postulowane i rzeczywiste kompetencje cyfrowe nauczycieli.
- Rozwój zawodowy i edukacja ustawiczna nauczycieli w zakresie technologii informacyjnych.
- Poszukiwania i innowacje nauczycieli w zakresie edukacji medialnej, informacyjnej i cyfrowej. Kreatywne wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji. Wykorzystania e-zasobów przez nauczycieli.
- System kształcenia i doskonalenia nauczycieli w zakresie technologii informacyjnych – stan obecny i propozycje zmian. Przygotowanie nauczycieli do pracy na odległość.
- Merytoryczne i metodyczne aspekty pracy nauczycieli na odległość. Organizacja zajęć na odległość z punktu widzenia dyrektora, nauczyciela, rodzica, ucznia.
- Etyka i wartości w komunikacji i w mediach. Etyczne aspekty pracy nauczyciela w sieci.
- E-nauczyciel w codzienności szkolnej.
- Życie wirtualne nauczycieli. Cyberstres i cyberwypalenie nauczycieli. Uzależnienia technologiczne wśród nauczycieli.
- Przyszłość edukacji medialnej i edukacji informatycznej.
Rejestracja – do 30 września 2021 r.
Warunkiem udziału w konferencji jest przesłanie karty zgłoszenia na adres: nauczyciel@mazowiecka.edu.pl. do 30 września 2021r.
Koszt udziału w Konferencji wynosi 350 zł i obejmuje: wygłoszenie referatu, materiały konferencyjne, certyfikat poświadczający uczestnictwo oraz publikację w recenzowanej publikacji (monografii) w wydawnictwie znajdującym się na liście MNiSW (po wcześniejszym uzyskaniu pozytywnej recenzji).
Dla osób, które chcą tylko przekazać materiały do publikacji – 200 zł. Koszty podróży i ewentualnych noclegów pokrywają uczestnicy konferencji we własnym zakresie.
Dla osób, które chcą tylko przekazać materiały do publikacji – 200 zł. Koszty podróży i ewentualnych noclegów pokrywają uczestnicy konferencji we własnym zakresie.
Opłatę konferencyjną prosimy wnieść najpóźniej do 10 października 2021 r. na konto Mazowieckiej Uczelni Publicznej w Płocku:
46 1020 3974 0000 5102 0084 8077 z dopiskiem:
Imię i nazwisko, „Nauczyciel 2021”
W przypadku rezygnacji wpłata nie podlega zwrotowi
Przewidywany program konferencji
W czasie konferencji przewidziane są: sesje plenarne i tematyczne oraz dyskusja panelowa.
9.00 – 9.30 Rejestracja uczestników
9.30 – 10.00 Otwarcie konferencji
10.00 – 10.30 Wykład wprowadzający
10.30 – 12.00 I sesja plenarna
12.00 – 12.15 Przerwa
12.15 – 14.15 II sesja plenarna
14.15 – 14.30 Przerwa
14.30 – 16.00 III sesja plenarna /lub/ sesje w sekcjach tematycznych
16.00 – 16.45 Dyskusja panelowa
16.45 – 17.00 Podsumowanie i zamknięcie konferencji
21 października 2021 r.
w formie hybrydowej (MS Teams)
Szczegółowy program konferencji i sposób logowania zostanie wysłany na adres e-mail podany w karcie zgłoszenia.
Serdecznie zapraszamy