Mamy wyniki
28.05.2021
Po blisko dwóch latach prac zespoły z Polski i Czech podczas wspólnego webinarium zaprezentowały wnioski z badań naukowych.
Wszystko w ramach realizowanego przez pracowników Wydziału Nauk Humanistycznych i Informatyki grantu pn. „Model kształcenia nauczycieli do pracy w warunkach różnorodności”. Projekt, prowadzony we współpracy z Západočeská Univerzita v Plzni (University of West Bohemia in Pilsen), ma na celu wypracowanie modelu kształcenia w warunkach inter- i wielokulturowych. Zostanie on upowszechniony wśród nauczycieli oraz włączony do programu kształcenia przyszłych nauczycieli – studentów Mazowieckiej Uczelni Publicznej w Płocku.
Polski i czeski zespół, po przeprowadzeniu rozmów z nauczycielami, dyrektorami szkół, uczniami z rodzin migracyjnych i ich rodzicami, przygotowały wnioski z badań i wytyczne do dalszych działań służących wsparciu zarówno uczniów, jak i nauczycieli. – Kompetencje opiekuńcze i edukacyjne nauczycieli i ich umiejętności komunikacyjne trzeba wzmocnić elastycznością metodologiczną oraz sprawnością przenoszenia posiadanych kompetencji na obszar, jakim jest kształcenie uczniów z rodzin migracyjnych – mówił dr hab. Michał Nowosielski, profesor uczelni, kierownik projektu. Dr Josef Slowik z czeskiego zespołu przedstawił raport z badań w Pilznie. Wnioski w obu krajach są w dużym stopniu tożsame i w jakiejś części odrębne ze względu między innymi na liczebność rodzin migranckich w miastach i specyfikę rozwiązań prawnych. – Ważnym pytaniem jest teraz, jak stworzyć wspólną całość, która pozwoli najskuteczniej zrealizować cele projektowe – mówił dr Slowik.
Zespoły badawcze, mając gotowe raporty z badań i rekomendacje, rozpoczną teraz prace nad podręcznikiem, który ma stanowić pomoc dla nauczycieli i studentów. W najbliższych miesiącach powstanie też artykuł do czasopisma naukowego i monografia naukowa.
Polską grupę badawczą tworzą: prof. ucz. dr hab. Michał Nowosielski (kierownik projektu), dr Agnieszka Głowala, dr Kamila Zdanowicz-Kucharczyk, dr Agnieszka Grażul-Luft oraz mgr Anna Zgorzelska. Po stronie czeskiej w projekcie biorą udział: dr Josef Slowik, dr Marketa Zachova oraz dr Dagmar Safrankova.
Realizacja grantu przyczyni się do podniesienia kompetencji zawodowych pracowników Uczelni zaangażowanych w jego realizację – przede wszystkim dotyczących realizacji projektów i pracy w zespołach międzynarodowych oraz doskonalenia umiejętności językowych. Projekt jest także szansą na umiędzynarodowienie dorobku naukowego przez możliwość publikacji międzynarodowych, istotnych z punkt widzenia rozwoju i awansu naukowego.
Grant realizowany jest w ramach projektu: „Ścieżki współpracy – wsparcie dla podmiotów wdrażających współpracę międzynarodową” w ramach działania: 4.3 Współpraca ponadnarodowa, oś IV. Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa nr umowy UDA-POWR.04.03.00-00-0096/17-00.
Wartość projektu: 95.870 PLN