Nasi wykładowcy jako eksperci
03.09.2021
Dr Beata Płaczkiewicz z Wydziału Nauk Humanistycznych i Informatyki wzięła udział w debacie pt. „Jak uwiarygodnić na nowo transport publiczny?”
W dniach 2-3 września 2021 r. w Hotelu Petropol odbyło się posiedzenie Komisji Promocji Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej, które zostało zorganizowane przez Komunikację Miejską Płock Sp. z o.o.
W ramach posiedzenia odbyła się debata pt. „Jak uwiarygodnić na nowo transport publiczny?”, w której udział wzięli eksperci, m.in. prezesi miejskich spółek transportu zbiorowego, lokalni oraz branżowi dziennikarze oraz nasza wykładowczyni, psycholog – dr Beata Płaczkiewicz.
Polska, ale także europejski transport publiczny boryka się z potężnym problemem odpływu pasażerów, który w niektórych miastach wynosi nawet 60%. Z tego powodu w trakcie debaty poruszono następujące tematy: „Czy transport publiczny wciąż jest tak atrakcyjny jak przed pandemią?”, „Czy potrzebne są kampanie społeczne przywracające wiarygodność transportu publicznego i kto powinien partycypować w ich prowadzeniu?” oraz „ Jak rozmawiać o transporcie publicznym w przestrzeni medialnej?”
Dr Płaczkiewicz podkreśliła, że największym problemem dla pasażerów jest brak spójnego i konkretnego przekazu. Informacje udzielane przez służby państwowe nie zawsze zgadzają się z tym, co podają przewoźnicy. To powoduje spadek wiarygodności do transportu publicznego. – Trudno będzie zmienić nawyki – powiedziała dr Płaczkiewicz – Dobrym sposobem może być merytoryczna i wartościowa argumentacja, która będzie zachęcać do ponownego zaufania środkom masowego transportu. Ważne jest także to, kto będzie mówił, czyli kompetencje nadawcy.
Nasza wykładowczyni odniosła się także do poruszonego przykładu kampanii zorganizowanej przez MPK Wrocław, czyli „Gorące krzesła”. Kampania informowała o obowiązku zachowania dystansu i wykluczeniu części miejsc w autobusach i tramwajach miejskich. Podczas debaty padło pytanie, czy w dobie pandemii jest miejsce na luz? – Oczywiście, że tak. Ludzki mózg potrzebuje pozytywnych informacji, więc bardzo możliwe, że taki przekaz będzie bardziej skuteczny – zauważyła dr Płaczkiewicz.
Dużo emocji wzbudziło zagadnienie roli mediów w kreowaniu wizerunku miejskich spółek transportu zbiorowego. Dyskutowano, czy internautów i czytelników lokalnej pracy bardziej interesują tematy takie jak: nowe linie autobusowe lub nowe rozkłady jazdy, a może jednak wypadki i inne incydenty. Pomimo odmiennych poglądów obydwie strony zgodnie stwierdziły, że symbioza mediów i branży transportu miejskiego jest ich obowiązkiem w stosunku do czytelników i pasażerów.
W debacie wziął udział także mgr Sebastian Dymek, Kierownik Działu Promocji i Współpracy Mazowieckiej Uczelni Publicznej w Płocku.