Nauczyciel po raz trzeci
17.02.2021
Nowe technologie, media społecznościowe i zdalne nauczanie to hasła najbliższej edycji konferencji naukowej.
Zapraszamy na III Ogólnopolską Konferencję Naukową z cyklu „Nauczyciel wobec współczesnych wyzwań” pod hasłem Nauczyciel wobec nowych technologii, mediów społecznościowych i zdalnego nauczania.
Wydarzenie odbędzie się 21 października 2021 r. w formie hybrydowej (MS Teams) lub zdalnej w zależności od sytuacji epidemicznej
Konferencja jest kolejną edycją interdyscyplinarnego dyskursu naukowców i praktyków w szeroko rozumianym obszarze pedeutologii. Spotkania mają charakter cykliczny i są płaszczyzną wymiany doświadczeń oraz integracji podmiotów współdecydujących o skuteczności procesów edukacyjnych w kontekście pracy nauczyciela.
Celem konferencji jest stworzenie możliwości nawiązania interdyscyplinarnej współpracy naukowej badaczy zainteresowanych problemami nauczyciela i zawodu nauczycielskiego w związku z zachodzącymi we współczesnym świecie zmianami.
Dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość stanowi wyzwanie dla jednostek, grup i całych społeczeństw. Powoduje konieczność nie tylko dostosowania się, ale też wyjścia naprzeciw zmianom w kreatywny i otwarty sposób. W tym kontekście szczególnego znaczenia nabiera praca nauczycieli, którzy przygotowują młode pokolenie do radzenia sobie w nieprzewidywalnej przyszłości. Świat, w którym żyjemy, ulega ciągłym przeobrażeniom, a odkrycia naukowe i technologie pozwalają na wprowadzanie coraz bardziej nowoczesnych rozwiązań w wielu dziedzinach, w tym również w edukacji.
Nasycenie życia codziennego technologiami informacyjnymi jest przełomem cywilizacyjnym porównywalnym z wynalezieniem pisma, a następnie druku. Pojawiają się nawet zapowiedzi o rychłym upadku lub przynajmniej poważnej rewizji takich tradycji jak: podręcznik, nauczyciel, klasa, szkoła. Cyfryzacja rzeczywistości sprawia, że nauczycielom niełatwo jest dziś zdobyć uwagę ucznia i utrzymać ją na dłużej. W związku z tym tradycyjne metody dydaktyczne przestają już być tak efektywne i szkoły również muszą wprowadzać nowe technologie. Odpowiednio zastosowane mogą nieść ze sobą szereg pozytywnych aspektów. Zarówno uczniom jak i nauczycielom rozwój technologii informacyjnych dał nowe narzędzia pracy i nauki. Jednak wciąż jeszcze nie dokonał się w tym obszarze znaczący przełom w edukacji. Zwiększa się wykorzystanie TI, ale bez wyraźnej zmiany organizacji nauczania i uczenia się. Ponadto nie jest dostrzegana i doceniana integracja TI z innymi dziedzinami edukacji, mimo że technologie stają się nieodłącznym elementem każdego obszaru nauczania.
Edukacja zintegrowana z technologią informacyjną to zagadnienie bardzo szerokie, interdyscyplinarne i uwikłane w liczne konteksty: społeczny, psychologiczny, historyczny, a nawet polityczny i kulturowy. Nowego spojrzenia wymaga również strona merytoryczna kształcenia, związana z podstawami programowymi, celami kształcenia, nową rolą i odpowiednim przygotowaniem nauczycieli. Mimo podejmowanych wysiłków i systematycznie poprawiającej się sytuacji w zakresie informatycznego przygotowania nauczycieli nadal odczuwalny jest duży deficyt specjalistów, posiadających zdolności pedagogiczne oraz wiedzę dziedzinową zintegrowaną z umiejętnościami stosowania w jej ramach technologii informacyjnej. Edukacja dziedzinowa zintegrowana z technologią informacyjną to zupełnie nowa jakość – to nie system, będący prostą sumą elementów składowych. Efektu synergii dostarczają tu interakcje na płaszczyźnie: uczeń – komputer – nauczyciel – uczeń oraz wszystkie procesy związane z motywacją do podejmowania aktywności, wyszukiwaniem i pozyskiwaniem informacji, przekształcaniem ich w wiedzę oraz wykorzystywaniem w praktyce.
Organizowana konferencja adresowana jest do przedstawicieli nauki i praktyki, reprezentantów dyscyplin, wchodzących w skład nauk społecznych, humanistycznych, prawnych i innych. Jej walorem ma być jednak integrowanie środowiska akademickiego i środowiska nauczycielskiego na rzecz wsparcia nauczycieli czynnych zawodowo, jak również studentów, kandydatów do zawodu nauczyciela. Trzecie spotkanie z tego cyklu pt. Nauczyciel wobec nowych technologii, mediów społecznościowych i nauczania zdalnego dedykujemy współczesnym i przyszłym problemom w pracy nauczycieli w związku z dynamicznym rozwojem nowych technologii.
Proponujemy dyskusję w następujących obszarach tematycznych:
- Stosunek nauczycieli do nowych technologii, zagrożeń i szans z nimi związanych;
- Wpływ technologii na role i status zawodowy nauczycieli;
- Postulowane i rzeczywiste kompetencje cyfrowe nauczycieli;
- Rozwój zawodowy i edukacja ustawiczna nauczycieli w zakresie technologii informacyjnych.
- Poszukiwania i innowacje nauczycieli w zakresie edukacji medialnej, informacyjnej i cyfrowej. Kreatywne wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji. Wykorzystania e-zasobów przez nauczycieli;
- System kształcenia i doskonalenia nauczycieli w zakresie technologii informacyjnych – stan obecny i propozycje zmian. Przygotowanie nauczycieli do pracy na odległość;
- Merytoryczne i metodyczne aspekty pracy nauczycieli na odległość. Organizacja zajęć na odległość z punktu widzenia dyrektora, nauczyciela, rodzica, ucznia;
- Etyka i wartości w komunikacji i w mediach. Etyczne aspekty pracy nauczyciela w sieci;
- E-nauczyciel w codzienności szkolnej;
- Życie wirtualne nauczycieli. Cyberstres i cyberwypalenie nauczycieli. Uzależnienia technologiczne wśród nauczycieli;
- Przyszłość edukacji medialnej i edukacji informatycznej.
W czasie konferencji przewidziane są: sesje plenarne, tematyczne i warsztatowe. Warunkiem udziału w konferencji jest rejestracja pod adresem nauczyciel@mazowiecka.edu.pl.
Opłata konferencyjna: 350 zł
Rejestracja do 30 czerwca 2021 r.
Organizatorem konferencji jest Zakład Pedagogiki Ogólnej i Edukacji Wydziału Nauk Humanistycznych i Informatyki.
Z uwagi na sytuację epidemiczną możliwe są zmiany organizacyjne, o których będziemy informować. Program konferencji i sposób logowania zostanie wysłany na adres e-mail podany w karcie zgłoszenia.