Podręcznik i dużo więcej
28.10.2021
Grant
„Model kształcenia nauczycieli do pracy w warunkach różnorodności” to tytuł grantu realizowanego przez pracowników Wydziału Nauk Humanistycznych i Informatyki naszej Uczelni we współpracy z Západočeská Univerzita v Plzni (University of West Bohemia in Pilsen). Celem przedsięwzięcia było wypracowanie modelu kształcenia w warunkach inter- i wielokulturowych. Zespoły z Polski i Czech, po przeprowadzeniu rozmów z nauczycielami, dyrektorami szkół, uczniami z rodzin migracyjnych i ich rodzicami, przygotowały wnioski z badań i wytyczne do dalszych działań służących wsparciu zarówno uczniów, jak i nauczycieli.
Nowatorski charakter zrealizowanego przedsięwzięcia wynika z faktu, że zjawiska nie badano na przykładzie największych miast. – Przygotowując koncepcję projektu, braliśmy pod uwagę, że pomimo szybko zmieniających się warunków, małe i średnie miasta doświadczają migracji inaczej niż większe. Stąd koncentracja na lokalnych doświadczeniach w Płocku w Polsce i Pilźnie w Czechach oraz współpraca między Mazowiecką Uczelnią Publiczną w Płocku a Uniwersytetem Zachodnioczeskim w Pilźnie – powiedział dr hab. Michał Nowosielski, prof. uczelni, kierownik projektu. |
Wyniki
Efektem współpracy jest podręcznik pt. „Edukacja elementarna uczniów z doświadczeniem migracji w Polsce i Czechach. Doświadczenia – wnioski – rekomendacje zasoby” (wydany w języku polskim, czeskim i angielskim), który trafi m.in. do placówek i instytucji oświatowych oraz na uczelnie kształcące nauczycieli. Publikacja ma być formą wsparcia w codziennej pracy dla nauczycieli, dyrektorów czy wykładowców przygotowujących studentów do pracy w przedszkolach i szkołach. Wyniki badań zostaną też zaprezentowane w artykułach i monografii naukowej. Ponadto Senat Mazowieckiej Uczelni Publicznej w Płocku przyjął uchwałę zatwierdzającą wytyczne opracowane przez Zespół realizujący projekt, dotyczące uwzględnienia w programach studiów pedagogicznych treści związanych z sytuacją kontaktu kulturowego i wielokulturowości.
Zespół
Polską grupę badawczą stworzyli: prof. ucz. dr hab. Michał Nowosielski (kierownik projektu), dr Agnieszka Głowala, dr Kamila Zdanowicz-Kucharczyk, dr Agnieszka Grażul-Luft oraz mgr Anna Zgorzelska. Po stronie czeskiej w projekcie wzięli udział: dr Josef Slowik, dr Marketa Zachova oraz dr Dagmar Safrankova.
Realizacja
Realizacja grantu przyczyniła się do podniesienia kompetencji zawodowych pracowników Uczelni zaangażowanych w jego realizację – przede wszystkim dotyczących realizacji projektów i pracy w zespołach międzynarodowych oraz doskonalenia umiejętności językowych. Projekt jest także szansą na umiędzynarodowienie dorobku naukowego przez możliwość publikacji międzynarodowych, istotnych z punkt widzenia rozwoju i awansu naukowego.
Grant realizowany był w ramach projektu: „Ścieżki współpracy – wsparcie dla podmiotów wdrażających współpracę międzynarodową” realizowanego w całej Polsce przez Fundację „Fundusz Współpracy” w ramach działania: 4.3 Współpraca ponadnarodowa, oś IV. Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa nr umowy UDA-POWR.04.03.00-00-0096/17-00.
Wartość projektu: 95.870 PLN