- Wydział Nauk Humanistyczno-Społecznych i Informatyki
- Aktualności
- Władze
- Struktura Wydziału
- Kadra dydaktyczna
- Dyżury nauczycieli akademickich
- Studenckie koła naukowe
- Kontakty
- Strategia rozwoju
- Dokumenty do pobrania
- Karty przedmiotu
- Kierunek: Psychologia jednolite studia magisterskie
- Kierunek: Informatyka I stopnia stacjonarne
- Kierunek: Pedagogika studia I stopnia stacjonarne
- Kierunek: Pedagogika studia II stopnia stacjonarne
- Kierunek: Pedagogika specjalna jednolite studia magisterskie
- Kierunek: Praca socjalna I stopnia stacjonarnie
- Kierunek: Filologia studia I stopnia stacjonarne
- Kierunek: Filologia studia II stopnia
- Kierunek: Nowe media studia I stopnia stacjonarne
- Kierunek: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna jednolite studia magisterskie stacjonarne
- Kształcenie podyplomowe
Studenckie koła naukowe
1. Studenckie Koło Naukowe Edukacji Elementarnej „Elemelek”
Koło Naukowe Edukacji Elementarnej „Elemelek” działa od listopada 2011 roku zgodnie z maksymą: „Wychowawca, który nie wtłacza, a wyzwala, nie ciągnie, a wznosi, nie ugniata, a kształtuje, nie dyktuje, a uczy, nie żąda, a zapytuje, przeżyje wraz z dzieckiem wiele natchnionych chwil…” (Janusz Korczak). Jego powstanie było odpowiedzią na potrzeby studentów pedagogiki, których szczególnie interesuje rozwój i edukacja małego dziecka. Głównymi obszarami, którymi zajmuje się Koło są zagadnienia związane z szeroko pojętą edukacją, wychowaniem i potrzebami dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, jak również z warsztatem pracy współczesnego nauczyciela-pedagoga w bardzo dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej. Istotą działalności Koła jest stwarzanie jego członkom warunków do pogłębiania wiedzy pedagogicznej, podnoszenia kompetencji zawodowych, rozbudzania zainteresowań pracą naukową i badawczą oraz współpraca z lokalnymi organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz kształcenia, opieki i wychowania. Studenci Koła organizują jak również przyłączają się do akcji charytatywnych realizowanych na terenie Uczelni lub poza nią. Biorą udział w ogólnopolskich konferencjach naukowych, warsztatach oraz wycieczkach dydaktycznych. Zajmują się również organizacją warsztatów, spotkań z pedagogami dla studentów oraz włączają się w organizację studenckich konferencji naukowych. Wspólne działania studentów Koła „Elemelek” zmierzają do poszerzania szeroko rozumianej wiedzy o osobie dziecka, jego wychowaniu i kształceniu, jak również rozwijaniu własnych kompetencji pedagogicznych, przygotowując się tym samym do roli pedagoga.
Opiekunowie – dr Agnieszka Głowala e-mail: a.glowala@mazowiecka.edu.pl, mgr Urszula Pankowska e-mail: u.pankowska@mazowiecka.edu.pl
Statut Koła Naukowego (Plik PDF)
2. Studenckie Koło Naukowe „Anglomaniacy”
Podstawowe założenie działalności Koła
Studenckie Koło Naukowe „Anglomaniacy” jest dedykowane studentom Akademii Mazowieckiej w Płocku o zainteresowaniach filologicznych. Członkowie koła działają w obrębie dwóch sekcji:
– Sekcja Cool-tura, w której czynnie podejmują tematykę kulturoznawczą i/lub literaturoznawczą na gruncie naukowo-badawczym oraz rozwijają swoje zainteresowania w tym obszarze.
Opiekunowie: dr Anna Suwalska-Kołecka e-mail: a.suwalska-kolecka@mazowiecka.edu.pl, dr Jakub Ligor e-mail: j.ligor@mazowiecka.edu.pl
– Sekcja metodyczna, w której działają aktywnie w zakresie dydaktyki nauczania języka angielskiego, zdobywając doświadczenia naukowe i praktyczne.
Opiekunowie: dr Ewa Chojnacka, e-mail: e.chojnacka@mazowiecka.edu.pl, dr Danuta Pietrzak e-mail: d.pietrzak@mazowiecka.edu.pl
Czynne działania
W ubiegłych latach studenci uczestniczyli i wspierali organizacyjnie ważne wydarzenia na terenie Płocka, min. Festiwal Themersonów (z POKIS w Płocku) oraz doroczną konferencję Zakładu Filologii Common Room. Realizowali przy tej okazji liczne projekty, np. tłumaczenie wystąpień i wykładu podczas wernisażu, Lubainy Himid, laureatki prestiżowej nagrody Turnera (w Muzeum Mazowieckim w Płocku), we współpracy z dr A. Araucz. Uczestniczyli również w wystawach, spotkaniach literackich i warsztatach teatralnych. Włączali się w organizację lokalnych przedsięwzięć, takich jak warsztaty i konkursy kulturoznawcze dla dzieci, realizowali projekty, np. „Ferie na Uczelni”. Ponadto, studenci wzięli aktywny udział w redagowaniu publikacji naukowych, np. w roku 2017-18 wykonywali korektę tłumaczeń w języku angielskim – w punktowanym czasopiśmie Towarzystwa Naukowego Płockiego.
Podopieczni Koła brali czynny udział w ogólnopolskich konferencjach oraz w warsztatach, m.in. w Samuel Beckett Laboratory 2018: “Mapping Beckett” w Sopocie, będącego częścią międzynarodowego projektu badawczego. Współorganizowali uczelnianą konferencję studencką Akademii Mazowieckiej w Płocku, wygłaszając liczne referaty, za które otrzymywali nagrody i wyróżnienia.
Statut Koła Naukowego (Plik PDF)
3. Studenckie Koło Psychologiczne „PSYCHOLOGIA I ŻYCIE”
„Wiedzy nabywa się czytając książki,
lecz wiedzę najpotrzebniejszą – znajomość świata – zdobywa się
czytając w żywych ludziach i studiując wszystkie ich wydania”.
Lord Chesterfield Letters to His Son, 16 marca 1752r.
(wyd. pol. Sztuka szczęśliwego życia w społeczności)
Naukowe Koło Psychologiczne „Psychologia i życie” jest organizacją o bogatej, 10-letniej tradycji. Rozpoczęło swoją działalność z początkiem roku akademickiego 2011/2012. Głównym celem pracy Koła jest popularyzowanie osiągnięć współczesnej psychologii, rozwijanie zainteresowania wiedzą psychologiczną, konstruktywne spędzanie czasu wolnego i rozwijanie różnych umiejętności intra i interpersonalnych jej uczestników, a także rozwijanie współpracy naukowej z innymi ośrodkami naukowymi, popularyzacja wiedzy psychologicznej, promowanie Wydziału Nauk Humanistycznych i Informatyki Akademii Mazowieckiej w Płocku. Cele SKP WNHI uprawomocniają autentyczne zapotrzebowanie i zaangażowanie studentów różnych kierunków i specjalności w podejmowaniu i kontynuowaniu podłużnych, eksperymentalnych i replikacyjnych projektów badawczych. Mają w swoim założeniu umożliwienie studentom rozwijania zainteresowań badawczych poprzez uczestnictwo w eksperymentach badawczych, pogłębianie wiedzy psychologicznej o uwarunkowaniach i mechanizmach rozwoju psychicznego oraz poziomach zachowania się człowieka w pełnym cyklu ontogenetycznym, a tym samym poszerzania kompetencji pedagogicznych przyszłych specjalistów kierowania człowiekiem i wspierania go. Cele Koła są realizowane poprzez: organizowanie spotkań naukowych, warsztatów i konferencji, prowadzenie badań naukowych, przygotowywanie referatów i dyskusji, prowadzenie serwisu informacyjnego o działalności Koła w postaci witryny internetowej, wyjazdy na seminaria i konferencje, spotkania, współpracę z innymi organizacjami o podobnych celach, organizowanie i udział w obozach naukowych, współpracę z instytucjami i towarzystwami naukowymi, prezentowanie osiągnięć własnych Koła, prowadzenie warsztatów i kursów psychologicznych dla osób niezwiązanych z psychologią, organizowanie pokazów filmowych, organizację praktyk studenckich, inne formy działalności zgodne ze statutem i zaaprobowane przez Radę Koła. Koło zrzesza studentów i pracowników naukowych Akademii Mazowieckiej w Płocku oraz przyjmuje wszystkich zainteresowanych realizacją celów zawartych w Statucie SKP WNHI.
Koło otwarte jest na wszelkie inicjatywy jego członków. Wszystkich chętnych zapraszamy do naszego Studenckiego Koło Psychologicznego Psychologia i Życie.
Opiekunowie Koła:
dr Beata Płaczkiewicz, e-mail: b.placzkiewicz@mazowiecka.edu.pl
dr Dariusz J. Szadkowski, e-mail: d.szadkowski@mazowiecka.edu.pl
Statut Koła Naukowego (Plik PDF)
Deklaracja Członka (Plik PDF)
Krótka historia Koła (Plik PDF)
4. Studenckie Koło Naukowe Twórczości i Kreatywności „Żakodywergenci”
Studenckie Koło Naukowe Twórczości i Kreatywności „Żakodywergenci” działa od 1 października 2016 r. W pracach Koła biorą udział studenci kierunku Pedagogika. Inspiracją do wyznaczenia celów była wypowiedź Kena Robinsona „Kreatywność jest największym darem ludzkiej inteligencji. Im bardziej złożony staje się świat, tym i my musimy być bardziej kreatywni, aby sprostać jego wyzwaniom. Jednak wielu ludzi zastanawia się, czy w ogóle mają jakieś kreatywne zdolności. Ucząc się kreatywności, mówią o tym, dlaczego kreatywność jest tak ważna, dlaczego ludzie uważają, że nie są kreatywni, jak do tego doszło i co możemy z tym zrobić”. Do najważniejszych celów Koła należy:
- poznanie pracy placówek oświatowo – kulturalnych ukierunkowanych na rozwój postaw twórczych i kreatywności;
- doskonalenie umiejętności integrowania sprawności umysłowych, emocjonalnych i praktycznych w rozwiązywaniu problemów dywergencyjnych;
- stymulowanie umiejętności odkrywania, formułowania i rozumienia problemów, kształtowanie operacji umysłowych – analizy, syntezy, uogólniania, kojarzenia, transformowania i przewidywania;
- stymulowanie i rozwijanie zdolności twórczych – płynności, giętkości i oryginalności myślenia, wykształcenie w innowacyjnego podejścia do wykonywanych zadań;
- kreowanie własnej postawy twórczej, dostrzeganie oryginalności własnych pomysłów, wzrost wiary we własne możliwości w zakresie kreatywnego działania, odkrywanie przyjemności tworzenia, cieszenie się uzyskanym efektem, motywowanie do samorozwoju;
- pobudzanie i rozwijanie umiejętności ekspresyjnego wyrażania myśli i emocji w języku sztuki i poprzez spontaniczną dramatyzację,
- doskonalenie własnej wiedzy i kompetencji komunikacyjnych poprzez udział w dyskusjach i spotkaniach o charakterze naukowym.
Jednym z podstawowych priorytetów Koła jest bardzo aktywne uczestnictwo w przedsięwzięciach organizowanych w środowisku lokalnym. Współpraca z Urzędem Miasta Płocka, Agencją Rewitalizacji Starówki „ARS”, Miejskim Ogrodem Zoologicznym, Wojewódzkim Urzędem Pracy w Warszawie Filia w Płocku, placówkami oświatowymi (przedszkolami, szkołami), ośrodkami kultury z terenu miasta Płocka daje możliwość podopiecznym realizacji twórczych i kreatywnych pomysłów, jak również satysfakcję z promowania Akademii Mazowieckiej w Płocku. Studenci w ramach działalności Koła pełnią między innymi funkcje wolontariuszy podczas zajęć organizowanych na Mazowieckim Uniwersytecie Dziecięcym. Jako eksperci biorą udział w Ogólnopolskiej Olimpiadzie Kreatywności we Wrocławiu. Ponadto są współorganizatorami warsztatów oraz członkami komitetów organizacyjnych konferencji naukowych. Z bardzo dużym powodzeniem uczestniczą w Ogólnopolskiej Konferencji Studenckiej, organizowanej od kilku lat przez Naszą Uczelnię, zdobywając nagrody i wyróżnienia. Przynależność do Koła daje każdemu podopiecznemu możliwość rozwijania swoich pasji, zdolności, uczy przekraczania granic, zgodnie z przesłaniem, że „Twórcze życie wymaga odwagi. Kreatywność to przestrzeń, w której to ty jesteś odkrywcą. Musisz opuścić miasto swojego komfortu i udać się na wyprawę w dziką krainę swojej intuicji. Nie dojedziesz tam autobusem, tylko pracą i podejmowaniem ryzyka nie do końca wiedząc, co robisz. To, co tam odkryjesz, będzie wspaniałe. Odkryjesz siebie” – Alan Alda
Opiekun: dr Dorota Dądzik, e-mail: d.dadzik@mazowiecka.edu.pl
Statut Koła Naukowego (Plik PDF)
5. Studenckie Koło Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach
Koło powstało w 2018 roku z inicjatywy studentów kierunku Nowe Media. Głównym celem organizacji jest umożliwienie studentom rozwijania swoich zainteresowań naukowych oraz nabywania praktycznych umiejętności związanych z pracą w nowoczesnym sektorze mediów. Studenci uczestniczą w wizytacjach redakcji medialnych i spotkaniach z praktykami. Ponadto na zlecenie Uczelni przeprowadzono dla członków koła certyfikowane szkolenia organizowane we współpracy z jednostkami NGO.
Opiekun koła: dr Agnieszka Grażul-Luft, e-mail: a.grazul-luft@mazowiecka.edu.pl
Statut Koła Naukowego (Plik PDF)
6. Studenckie Koło Nauk Społecznych „Prosocjalni”
Studenckie Koło Naukowe „Prosocjalni” swą działalność rozpoczęło w roku akademickim 2018/2019, by zrzeszać wszystkich Studentów, pragnących zmieniać świat na lepsze. Głównym celem Koła jest popularyzacja wiedzy o problemach społecznych oraz ich profilaktyce. Prosocjalni wyznają zasadę szybkiego działania, co oznacza, że w krótkim czasie starają się wymyślić i opracować sposób rozwiązania dla dostrzeżonego w społeczeństwie problemu. Dlatego właśnie członkowie Koła biorą aktywny udział w pracach Koła, podejmując inicjatywy własne, a także we współpracy z różnymi instytucjami, czy organizacjami o zbliżonych celach działania. Do zadań podejmowanych przez Prosocjalnych zalicza się między innymi udział w akcjach charytatywnych, pomoc w świetlicach środowiskowych, tworzenie szkoleń dla dzieci i młodzieży z zakresu aktualnych problemów społecznych, czy pisanie i realizację projektów socjalnych. Żądni wiedzy Studenci mają także możliwość organizowania badań w interesującym ich zakresie przy wsparciu Opiekunów Koła oraz pomocy kolegów i koleżanek, by następnie zaprezentować uzyskane wyniki podczas konferencji naukowych.
Opiekun: dr Kamila Zdanowicz-Kucharczyk e-mail: k.zdanowicz.kucharczyk@mazowiecka.edu.pl. dr Sylwia Kwiatkowska e-mail: s.kwiatkowska@mazowiecka.edu.pl
W dobie pandemii Studenckie Koło Naukowe „Prosocjalni” organizuje swoje spotkania na platformie MS Teams, gdzie podejmuje wszystkie decyzje i ustala plan pracy. W tym trudnym czasie Studenci oraz Opiekunowie stawiają czoła realnym problemom, np.: poprzez pomoc w Korpusie Wsparcia Seniorów, realizowanie projektów socjalnych z wykorzystaniem nowych technologii, organizowanie webinarów oraz przeprowadzanie badań i udział w Ogólnopolskich Konferencjach Studenckich.
Statut Koła Naukowego (Plik PDF)
Deklaracja przystąpienia (Plik PDF)
Rezygnacja (Plik PDF)
7. Studenckie Koło Naukowe Informatyków
Studenckie Koło Naukowe Informatyków zrzesza studentów Wydziału Nauk Humanistycznych i Informatyki kierunku Informatyka, którzy chcą rozwijać swoją wiedzę i umiejętności z zakresu informatyki.
Celem Koła jest:
- budzenie zainteresowań naukowych wśród studentów,
- rozwijanie i promowanie wiedzy z zakresu informatyki,
- promowanie Wydziału Nauk Humanistycznych i Informatyki Akademii Mazowieckiej w Płocku,
- integracja środowiska studenckiego i naukowego.
Opiekun merytoryczny koła: dr Robert Kowalczyk, e-mail: r.kowalczyk@mazowiecka.edu.pl
W ramach Koła Naukowego Informatyków działają obecnie następujące sekcje:
– Sekcja Anonimowi Fanatycy Komputerów – prowadzi zajęcia fakultatywne z Programowania, Baz Danych oraz Sieci Komputerowych dla studentów Akademii Mazowieckiej w Płocku. Realizuje działalność naukowo – badawczą w ramach konferencji studenckich oraz pomoc w organizacji konferencji naukowych.
Opiekun: mgr inż. Maria Kapturska, e-mail: m.kapturska@mazowiecka.edu.pl
– Sekcja Grafiki Komputerowej – ma na celu pogłębianie wiedzy i umiejętności studentów. Członkowie sekcji przygotowują projekty z grafiki i animacji komputerowej. Biorą udział w konkursach. Udzielają się na rzecz Uczelni pomagając w przygotowaniu warsztatów i konferencji, projektując plakaty, animacje promujące Uczelnie, tworząc wystawy swoich prac. Opiekun: mgr Katarzyna Racka e-mail: k.racka@mazowiecka.edu.pl
– Sekcja Gier Karcianych – organizuje regularnie spotkania, na których studenci prowadzą rozgrywki z wykorzystaniem różnych gier planszowych, karcianych i logicznych w klimacie fantazy oraz klasycznym. Rozgrywki te pozwalają na rozwijanie więzi społecznych oraz na naukę podejmowania samodzielnych decyzji.
Opiekun: mgr inż. Robert Kapturski, e-mail: r.kapturski@mazowiecka.edu.pl
Statut Koła Naukowego (Plik PDF)
8. Studenckie Koło Naukowe Grupa Innowacyjnych Technologii
Studenckie Koło Naukowe Grupa Innowacyjnych Technologii powstało w roku 2021. Zrzesza studentów Wydziału Nauk Humanistycznych i Informatyki kierunku Informatyka, którzy chcą rozwijać swoją wiedzę i umiejętności z zakresu grafiki 2D i 3D. Główne cele koła to rozwój umiejętności z zakresu projektowania UX/UI, modelowania 2D, 3D oraz programowania dotyczącego grafiki.
Opiekun koła: dr Artur Lipnicki
adres mailowy opiekuna studenckiego koła naukowego: a.lipnicki@mazowiecka.edu.pl