Wyniki realizacji Projektu U3M
17.07.2024
Publikacja dofinansowana ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Uniwersytet 3M – most implementacji osiągnięć medycznych do kształcenia oraz życia codziennego” nr projektu SONP/SP/550685/2022, kwota dofinansowania 69.542,00 zł, całkowita wartość projektu 81.242,00 zł
Rodzaj projektu: Społeczna odpowiedzialność nauki – Popularyzacja nauki i promocja sportu
Nazwa projektu: Uniwersytet 3M– most implementacji osiągnięć medycznych do kształcenia oraz życia codziennego – Projekt nr SONP/SP/550685/2022
Jednostka organizacyjna realizująca zadanie: Akademia Mazowiecka w Płocku, Collegium Medicum Wydział Nauk o Zdrowiu
Dziedzina nauki, której dotyczył przedmiot finansowania: Dziedzina nauk medycznych i nauk
o zdrowiu
Dyscyplina nauki, której dotyczył przedmiot finansowania: nauki o zdrowiu
Okres realizacji modułów: Edycja II wrzesień 2023 – czerwiec 2024
Struktura Uniwersytetu 3M obejmowała 3 jednostki, tj. MUD=Medyczny Uniwersytet Dziecięcy, MUM = Młodzieżowy Uniwersytet Medyczny oraz MUS=Medyczny Uniwersytet Seniora, po 20 osób w każdej jednostce. W drugiej edycji wzięło udział 60 uczestników.
Program został w pełni zrealizowany i dotyczył dziedziny nauki objętej finansowaniem, tj.: dziedzina nauk medycznych i nauk o zdrowiu. Zrealizowano cele Projektu, a w szczególności:
Efekty osiągnięte dla MUD:
- zwiększono kompetencje uczestników projektu w zakresie komunikowania się, współpracy, myślenia krytycznego i kreatywnego oraz rozwiązywania problemów i działania innowacyjnego,
- ukształtowano u dzieci postawy prozdrowotne i zainteresowano ich naukami o zdrowiu i naukami medycznymi,
- umożliwiono zrozumienie przez dzieci podstaw nauk o zdrowiu, nauk medycznych i poznanie metod badawczych,
- podniesiono wiedzę uczestników projektu w zakresie największych medycznych osiągnięć merytorycznych, naukowych i technicznych,
- nauczono dzieci udzielania pierwszej pomocy i zachowania w sytuacjach kryzysowych,
- ukształtowano u beneficjentów prawidłowe nawyki żywieniowe, aktywności fizycznej, higieny osobistej, radzenia sobie ze stresem, hartowania się, dbałości o własne siły obronne, życzliwości dla innych, postawy copingowej („dam sobie radę”)
- zapoznano uczestników z biblioteką akademicką,
- zapoznano uczestników z Uczelnią, w tym Wydziałem Nauk o Zdrowiu, a w szczególności prowadzonymi na Wydziale kierunkami studiów: pielęgniarstwo, położnictwo, kosmetologia i in. oraz prowadzonymi badaniami.
Efekty osiągnięte dla MUM:
- przeprowadzono prozdrowotną edukację młodzieży,
- wskazano możliwości poszerzenia programu szkoły średniej o informacje dotyczące zdrowia
człowieka, wymagane zarówno na maturze, jak i w trakcie studiów na kierunkach medycznych
i pokrewnych, - wsparto w podjęciu decyzji w sprawie wyboru kierunku studiów i zawodu,
- popularyzowano i poszerzono wiedzę o zdrowiu wśród uczniów szkół średnich,
- udzielono informacji i dokonano wymiany doświadczeń nt. różnych form zdobywania wiedzy
w poszczególnych szkołach, - umożliwiono młodzieży kontakty z wybitnymi nauczycielami akademickimi,
- integrowano abiturientów ze środowiskiem akademickim,
- przedstawiono normy etyczne i moralne w zawodach: pielęgniarki, położnej, lekarza,
kosmetologa, - zachęcono młodzież do rozpoczęcia studiów na kierunkach medycznych i w przyszłości pracy
naukowej w Akademii Mazowieckiej w Płocku, - zaprezentowano dorobek naukowy pracowników Wydziału Nauk o Zdrowiu,
- zachęcono młodzież do pracy w Płocku i na Mazowszu.
Efekty osiągnięte dla MUS:
- poszerzono wiedzę seniorów w zakresie osiągnięć współczesnej medycyny,
- promowano zdrowy styl życia i profilaktykę chorób,
- zwiększono świadomość, w zakresie polepszenia jakości życia seniorów, successful ageing – pomyślne starzenie się w aspekcie holistycznym
- pogłębiono integrację osób powyżej 60 roku życia.
Tematyka przeprowadzonych wykładów oraz warsztatów:
MODUŁY | Kształcenie teoretyczne – Wykłady – 11 godzin | Kształcenie praktyczne - Warsztaty – 22 godziny |
---|---|---|
MODUŁ A Zajęcia międzypokoleniowe - wspólnie MUD + MUM + MUS (3 godziny) | Jak długo możemy żyć? | Symulacja medyczna dla każdego studenta Zawody medyczne od teorii do praktyki |
MODUŁ B – ZAJĘCIA ODRĘBNE DLA MUD (30 godzin) MODUŁ C – ZAJĘCIA ODRĘBNE DLA MUM (30 godzin) MODUŁ D – ZAJĘCIA ODRĘBNE DLA MUS (30 godzin) | Dobór kosmetyków kolorowych do typu urody | Zabiegi pielęgnacyjne twarzy Zabiegi pielęgnacyjne dłoni |
Zachowania prozdrowotne w odniesieniu do wieku człowieka | Zdrowe odżywianie – od czego zacząć? Używki i ich wpływ na organizm człowieka |
|
Chirurgia ogólna – przypadki kliniczne | Fizjologia człowieka w zarysie Zaopatrywanie ran ostrych i przewlekłych |
|
Aktywność fizyczna luksus czy konieczność? | Masaż bańką chińską, hit czy kit? Fizjoprofilaktyka – lepiej zapobiegać czy leczyć? |
|
Nowe technologie w medycynie | Nowoczesne metody diagnostyczne w badaniu fizykalnym Nowoczesne technologie w transporcie pacjenta |
|
Natura podpowiada najlepiej | Podstawy opieki położniczej Podstawy fizjoterapii uroginekologicznej |
|
Różnorodność – dlaczego to naturalne | Podstawy języka migowego T, jak Tolerancja, czyli różnimy się pozytywnie |
|
Opieka nad pacjentem z cukrzycą | Opieka nad człowiekiem unieruchomionym Manipulacja medycznym sprzętem jednorazowego użytku |
|
Biblioteka jako bezcenne i bezgraniczne źródło wiedzy | Pierwsza pomoc w przypadku krwotoku Pierwsza pomoc w przypadku nagłego zatrzymania krążenia |
|
Jesteś tym, co jesz – wpływ diety na zdrowie człowieka | W trosce o Twoje zdrowie – ciekawostki medyczne Poznaj skórę – to „koperta” ludzkiego ciała |
Popularyzacja osiągnięć naukowych w zakresie zdrowia jest związana z działaniami z zakresu upowszechnienia projektu oraz jego rezultatów
- Rozpoczęto realizację projektu w zakresie identyfikacji czynników ryzyka i ewentualnego zdiagnozowania cukrzycy typu II u dzieci szkolnych w wieku 10-11 lat. Projekt ma charakter skryningu wśród uczniów klas czwartych i piątych szkół podstawowych prowadzonych przez Miasto Płock.
W oparciu o analizę zostaną wyłonione dzieci do diagnostyki pogłębionej kliniczno-laboratoryjnej. - Uczestnicy projektu zostali zapoznani z aktualnymi doniesieniami naukowymi w zakresie prozdrowotnego stylu życia i zapobiegania chorobom. Poznali bazy medyczne do poszukiwania sprawdzonej wiedzy medycznej potwierdzonej naukowo, stosownie do ich wieku i możliwości percepcji intelektualnej. Zapoznano uczestników również z bazą biblioteczną Akademii Mazowieckiej, z której w każdej chwili mogą skorzystać.