Piecza zastępcza – różne doświadczenia, wspólne wnioski
28.11.2019
W murach naszej Uczelni odbyło się seminarium naukowe pt. „Procesy usamodzielnienia wychowanków pieczy zastępczej „Care Leavern” – doświadczenia w Polsce i w Niemczech”.
Ekonomiczną we współpracy z niemiecką organizacją SOCLES International Centre for Socio-Legal Studies GmbH z Heildelbergu, przy współudziale Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni (Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Instytut Studiów Edukacyjnych) i Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (Wydział Nauk Społecznych) w dniach 17-19 listopada 2019 r. zorganizowały seminarium naukowe pt. „Procesy usamodzielnienia wychowanków pieczy zastępczej „Care Leavern” – doświadczenia w Polsce i w Niemczech” oraz w kontekście międzynarodowym. Seminarium miało miejsce w Płocku i było realizowane w ramach grantu wspieranego przez Polsko-Niemiecką Fundację na rzecz Nauki Gefördertaus Mitteln der Deutsch-Polnischen Wissenschaftsstiftung.
Realizacja projektu jest wkładem w procesy przezwyciężania negatywnych konotacji i uprzedzeń dotyczących systemów opieki i pieczy zastępczej nad dziećmi i młodzieżą w Polsce, w Niemczech i w Szwecji oraz tworzy płaszczyznę do obiektywnego uprzedmiotowienia dyskusji i poszukiwania nowych dróg porozumienia, opartych na badaniach i wymianie.
Podczas spotkania zaprezentowane zostały koncepcje opieki i pieczy zastępczej w trzech krajach biorących udział w projekcie. Swoje prelekcje mieli przedstawiciele płockiego środowiska opieki nad dzieckiem (mgr Mirosław Chyba- Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, mgr Małgorzata Lewandowska- Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Płocku, mgr Danuta Lewicka- Dyrektor placówki opiekuńczo – wychowawczej typu rodzinnego), zagraniczni goście Dr. Thomas Meysen- SOCLES International Centre for Socio-Legal Studies, Niemcy, Sofia Enell- Associate senior lecturer, Department of Social Work, Linnaeus University, Szwecja, Roxann Krummel- Care leaver e. V. Uniwersytet Hildersheim, Niemcy, Dr. Severine Thomas, Uniwersytet Hildersheim, Niemcy. W seminarium licznie uczestniczyli studenci Mazowieckiej Uczelni Publicznej w Płocku oraz doktoranci UW- M w Olsztynie, UMK w Toruniu i Mazowieckiej Uczelni Publicznej.
Projekt wspierany przez Polsko-Niemiecką Fundację na rzecz Nauki GefördertausMitteln der Deutsch-PolnischenWissenschaftsstiftung