Termin: 4 marca 2020 r.
Organizator: Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku, Wydział Nauk Humanistycznych
i Społecznych
Miejsce: Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych, Płock, ul. Gałczyńskiego 28
Tematyka Konferencji:
Termin agresja używany jest w obszarze nauk społeczno-politycznych, w etyce społecznej i w
psychologii. W rozumieniu psychologicznym agresja to działanie zmierzające do
wyładowania niezadowolenia lub gniewu poprzez: 1) fizyczny lub werbalny atak na osoby
lub przedmioty wywołujące gniew (agresja bezpośrednia); 2) ignorowanie
i nieprzestrzeganie poleceń lub wroga postawa wobec całego społeczeństwa (agresja
pośrednia); 3) agresywny stosunek wobec osób nie będących przyczyną niezadowolenia,
tzw. kozłów ofiarnych (agresja przeniesiona), agresja w stosunku do siebie (autoagresja).
Agresja to zamierzone działanie w celu sprawienia drugiemu człowiekowi przykrości lub
bólu. Działanie tego rodzaju może być fizyczne lub werbalne, skuteczne lub nieskuteczne,
lecz w dalszym ciągu pozostaje agresją. W sytuacji przedłużającej się frustracji agresja może
stanowić kompensację doznanych niepowodzeń. Do największych przeszkód w pokonywaniu
frustracji można zaliczyć: a) bycie rozsądnym; b) zachowywanie trzeźwego umysłu,
c) pozostanie na gruncie rzeczywistości, d) brak podejmowania nierozsądnych działań. Mimo
tego, że zachowania agresywne mogą stanowić wyposażenie natury człowieka, to jednak
podlegają wpływom czynników sytuacyjnych i kulturowych i są modyfikowalne. Istnieją
dowody na to, iż agresja warunkowana jest neurologicznie i chemicznie. Ośrodkiem
mózgowym kontrolującym agresję jest ciało migdałowate. W mózgu występuje substancja
chemiczna – serotonina, która hamuje agresywne zachowania, natomiast pozytywną korelację
z agresją posiada testosteron. Agresja pojawia się również jako odwet za prowokację innych
osób. Agresja generowana jest także przez środki społecznego przekazu. Długoterminowe
badania pokazują, że im więcej przemocy oglądają dzieci w mediach, tym bardziej posługują
się nią jako nastolatki i młodzi dorośli.
Należy odróżnić agresję od przemocy. Agresja odznacza się następującymi cechami:
a) zachowanie, b) względna równowaga sił, c) incydentalność, d) brak cykliczności, e) brak
wyraźnych ról. Przemoc natomiast posiada takie cechy, jak: a) proces, b) przewaga sprawcy,
c) długofalowość, d) cykliczność zachowań, e) usztywnione role. Znane są trzy podstawowe
czynniki, które warunkują powstawanie i kształtowanie się postaw agresywnych
i dokonywanie przemocy. Są to czynniki natury: a) biologicznej, b) społecznej,
c) psychologicznej. Klasyczne już dzisiaj badania Alberta Bandury pokazują, iż agresja
dziecięca rodzi się na bazie zaburzonych relacji rodzinnych oraz negatywnych wzorców
rodzicielskich jako żywych modeli. Psychologowie i terapeuci podejmujący pracę z osobami
mającymi problemy z zachowaniami agresywnymi mogą mieć problemy z właściwym
podejściem do tych osób w wymiarze zawodowym, ale także etycznym. Bardzo istotnym
elementem pracy z osobami z problemem agresji jest nawiązanie przez specjalistę
adekwatnych relacji z systemem rodzinnym pacjenta/klienta.
Cele Konferencji:
zaprezentowanie programów i metod pracy z osobami agresywnymi i ich ofiarami;
aktualna kondycja ofiar agresji i przemocy w Polsce i w Europie;
zagadnienie systemowej pomocy państwa ofiarom agresji i przemocy;
edukacja i praca zawodowa ofiar agresji i przemocy;
zaprezentowanie nowych psychologicznych (i innych) teorii i koncepcji dotyczących
agresji i przemocy;
przedstawienie metod wychowania dzieci i kształtowania ich postaw wobec agresji
i przemocy;
przedstawienie badań nad ofiarami agresji i przemocy w Polsce, w Białorusi,
Słowacji, Niemczech i na Ukrainie;
przedstawienie nowych metod, technik i narzędzi do pomiaru funkcjonowania
agresorów oraz ofiar agresji i przemocy;
prezentacja naturalnego systemu rodzinnego jako adekwatnego środowiska
kształtowania osobowego rozwoju osób narażonych na agresję i przemoc;
przedstawienie aktualnych metod zarządzania instytucjami zajmującymi się
agresorami oraz ofiarami agresji i przemocy;
zaprezentowanie futurystycznych modeli pracy z agresorami oraz ofiarami agresji
i przemocy.
Organizatorzy proponują w ramach Konferencji następujące grupy tematyczne:
1. Psychologiczne i interdyscyplinarne teorie i koncepcje agresji i przemocy.
2. Agresja i przemoc w rodzinie, szkole oraz w miejscu pracy.
3. Analiza etyczna, moralna i religijna zachowań agresywnych i przemocowych.
4. Geneza zachowań agresywnych i przemocowych.
5. Agresja i przemoc w kontekście zachowań ryzykownych.
6. Diagnoza zachowań ryzykownych i przemocowych w różnych grupach wiekowych.
7. Profilaktyka agresji i przemocy.
8. Propozycje terapii dla osób podejmujących agresję i przemoc.
9. Instytucjonalna pomoc ofiarom agresji i przemocy.
Konferencja ma charakter interdyscyplinarny, stąd też do udziału zapraszamy teoretyków
i praktyków z zakresu takich dyscyplin naukowych, jak psychologia, pedagogika, filozofia,
teologia, nauki o bezpieczeństwie, nauki medyczne, nauki prawne i inne. W czasie
konferencji przewidziane są:
sesje plenarne,
sesje tematyczne,
sesje studenckie,
doniesienia z badań,
warsztaty,
sesje plakatowe.
Konferencja będzie przebiegać według następującego porządku:
10.00 – 10.30 Otwarcie Konferencji
10.30 – 12.30 Sesja plenarna
12.30 – 13.00 Przerwa kawowa
13.00 – 15.00 Sesje tematyczne
15.00 – 16.00 Obiad
16.00 – 18.00 Warsztaty
18.00 Posumowanie i zakończenie konferencji
Komitet Naukowy Konferencji
– Prof. ucz. dr hab. Marian Zdzisław Stepulak, Mazowiecka Uczelnia Publiczna
w Płocku – przewodniczący
– Prof. ucz. dr hab. Michał Nowosielski, Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku
– Prof. zw. dr hab. Jarosław Michalski, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego
w Warszawie/ Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku
– Prof. zw. dr hab. Ireneusz Werbiński, Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku
– Prof. ucz. dr hab. Ewa Wiśniewska, Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku
– Prof. ucz. dr hab. Stanisław Lipiński, Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku
– Prof. ucz. dr hab. Zofia Kuźniewska, Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku
– Prof. dr hab. Anna Žilová, Katolicki Uniwersytet w Ružomberku – Słowacja
– Prof. dr hab. Anna Lijkiszewa, Wschodnieuropejski Uniwersytet im. Lesi Ukrainki
w Łucku –Ukraina
– Prof. zw. dr hab. Edward Jarmoch, Uniwersytet Przyrodniczo – Humanistyczny
w Siedlcach
– Prof. dr hab. Ivan Dimitrow, Uniwersytet Sofijski – Bułgaria
– Prof. ucz. dr hab. Teresa Zbyrad, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
– Prof. dr hab. Nadia Hapon, Lwowski Uniwersytet Narodowy im. Iwana Franki – Ukraina
– Prof. dr hab. Kogut Oksana, Iwano-Frankowski Narodowy Uniwersytet Techniczny –
Ukraina
– Prof. ucz. dr hab. Jolanta Karbowniczek, Akademia Ignatianum w Krakowie
– Prof. zw. dr hab. Bożena Muchacka, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
– Prof. ucz. dr hab. Piotr Mazur, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie
– Prof. dr hab. Lidia Łysiuk, Uniwersytet Państwowy w Brześciu im. A. Puszkina –
Białoruś
– Doc Innesa Filippowa, Wschodnieuropejski Uniwersytet im. Lesi Ukrainki w Łucku
–Ukraina
– Prof. dr hab. Renate Oxenknecht-Witzsch, Katolicki Uniwersytet w Eichstätt-Ingolstadt –
Niemcy
– Prof. dr hab. Stanislav Vojtko, Instytut Rodziny Jana Pawła II w Bratysławie – Słowacja
– Prof. dr hab. Vladimir A. Yanchuk, Białoruski Państwowy Uniwersytet Pedagogiczny
w Mińsku – Białoruś
– Prof. dr hab. Leonid Pergamenszczyk, Białoruski Państwowy Uniwersytet Pedagogiczny
w Mińsku – Białoruś
– Prof. dr hab. Nektarios Stellakis, Department of Educational Science and Early Childhood
Education University of Patras – Grecja
– Prof. dr hab. Anton Lisnik, Katolicki Uniwersytet w Rużomberku – Słowacja
– Prof. zw. dr hab. Maria Luisa de Natale, Uniwersytet Katolicki w Mediolanie – Włochy
– Prof. ucz. dr hab. Maria Ryś, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
– Prof. ucz. dr hab. Danuta Opozda, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w
Lublinie
– Prof. ucz. dr hab. Romuald Jaworski, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego
w Warszawie
Komitet Organizacyjny Konferencji
Dr Beata Płaczkiewicz, Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku, przewodnicząca
Prof. ucz. dr hab. Marian Stepulak, Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku
Dr Agnieszka Głowala, Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku
Mgr Monika Wolińska, Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku
Mgr Anna Zgorzelska, Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku
Mgr Anna Lewandowska, Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku
Sekretarz Konferencji
Mgr Adam Grudzień, Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku, e- mail:
adam.grudzien85@gmail.com
Informacje organizacyjne:
Prosimy o zgłoszenia udziału w Konferencji drogą elektroniczną na adres
konferencja.agresja@mazowiecka.edu.pl poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego
dołączonego do niniejszego komunikatu lub dostępnego pod linkiem FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY (Plik docx)
do 10 lutego 2020 r.
Koszt udziału w Konferencji wynosi 250 zł i obejmuje: wygłoszenie referatu, materiały
konferencyjne, certyfikat potwierdzający uczestnictwo. Koszt dla osób, które chcą przekazać
artykuł do publikacji, bez uczestniczenia w konferencji wynosi 200 zł. Uczestnicy bierni
ponoszą koszt w wysokości 100 zł.
Warunkiem publikacji w monografii naukowej jest uzyskanie pozytywnych recenzji tekstu.
Artykuł do publikacji prosimy przesłać najpóźniej do 15 kwietnia 2020 r.
Podczas Konferencji przewidziany jest bufet kawowy oraz lunch dla uczestników. Koszt
podróży i ewentualnego noclegu pokrywają uczestnicy Konferencji we własnym zakresie.
Opłatę konferencyjną należy przekazać na konto Mazowieckiej Uczelni Publicznej:
PKO BP SA: 46 1020 3974 0000 5102 0084 8077
koniecznie z dopiskiem: KONFERENCJA.AGRESJA
Liczymy na Państwa zainteresowanie i udział w Konferencji.
Serdecznie zapraszamy!