Informacje ogólne
Kierunek Pielęgniarstwo studia drugiego stopnia mieści się w dziedzinie nauki medyczne i nauki o zdrowiu w dyscyplinach nauki o zdrowiu (dyscyplina wiodąca) i nauki medyczne.
Dla kogo ten kierunek studiów?
Dla osób otwartych na potrzeby i problemy drugiego człowieka, zainteresowanych uzyskaniem dyplomu magistra pielęgniarstwa, który potrafi:
- samodzielnie organizować, planować, sprawować i oceniać całościową i zindywidualizowaną opiekę pielęgniarską nad osobą chorą, z niepełnosprawnością i umierającą, wykorzystując wskazania aktualnej wiedzy medycznej;
- samodzielnie udzielać świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych, rehabilitacyjnych, ratunkowych i w zakresie promocji zdrowia;
- decydować o rodzaju i zakresie świadczeń opiekuńczo-pielęgnacyjnych;
- współpracować z pacjentem, jego rodziną lub opiekunem pacjenta;
- wystawiać recepty na leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne, niezbędne do kontynuacji leczenia w ramach realizacji zleceń lekarskich;
- dokonywać analizy jakości opieki pielęgniarskiej;
- organizować pracę własną i podległego personelu;
- współpracować w zespołach opieki zdrowotnej;
- kierować się dobrem pacjenta oraz przestrzegać jego praw;
- samodzielnie i rzetelnie wykonywać zawód zgodnie z zasadami etyki,
- ponosić odpowiedzialność za wykonywane czynności zawodowe;
- doskonalić swoją wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne;
zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
Charakterystyka studiów:
Studia o profilu praktycznym
nauczanie – od teorii do praktyki (wykłady- konwersatoria- ćwiczenia – ćwiczenia w Monoprfilowym Centrum Symulacji Medycznej (MCSM),- zajęcia praktyczne w MCSM – zajęcia praktyczne w szpitalach, poradniach, domach pomocy społecznej, zakładach opieki długoterminowej, szkołach itp. – praktyki zawodowe – egzamin dyplomowy),
podmiotowe traktowanie studentów
nowoczesne warunki studiowania
nowoczesne technologie w nauczaniu – symulacja niskiej, pośredniej i wysokiej wierności; prebriefing; debriefing; pacjent symulowany, pacjent standaryzowany; platforma Moodle; MS Teams; Google Meet; bazy bibliometryczne; Międzynarodowa Klasyfikacja Diagnoz Pielęgniarskich ICNP; IT (technologie informatyczne- e-zdrowie, e-dokumentacja medyczna, e-recepta) w pracowniach umiejętności, badania makro- i mikroskopowe.
Możliwość dodatkowego rozwoju studentów (naukowego – w studenckich kołach naukowych, w projektach indywidualnych lub projektach wspólnych z nauczycielami; udział w konferencjach i sympozjach; współpracy międzynarodowej – część programu studiów, praktyki, staż absolwentów w uczelni zagranicznej; działalność prozdrowotna i prospołeczna).
Perspektywy zawodowe:
– dyplom uznany automatycznie w całej Unii Europejskiej,
– pewna praca,
– szeroka oferta zatrudnienia: oddziały szpitalne; poradnie podstawowej opieki zdrowotnej; poradnie specjalistyczne; zakłady pielęgnacyjno- opiekuńcze; opieka długoterminowa domowa; zakłady opiekuńczo-lecznicze; hospicja stacjonarne i domowe; sanatoria; zakłady usprawniania leczniczego; podmioty więziennej, wojskowej i policyjnej służby zdrowia; żłobki; domy pomocy społecznej; instytucje nadzorujące, finansujące i kontrolujące realizację świadczeń zdrowotnych itd,
– własna działalność gospodarcza –praktyka pielęgniarska
– praca z pacjentem: w różnym wieku (noworodek, niemowlę, dziecko młodsze, dziecko starsze, młodzież, dorosły, senior); w różnym stanie zdrowie (zdrowy, zagrożony chorobą, chory), różnego pochodzenia, o różnym poziomie intelektualnym, w różnym miejscu zamieszkania, o różnym poziomie wykształcenie, różnej narodowości,
ze specyficznymi odrębnościami kulturowymi itp.,
– możliwość kontynuacji kształcenia na studiach drugiego stopnia – w wybranej uczelni polskiej lub w in. państwie UE,
– rozwój zawodowy w ramach kształcenia podyplomowego: specjalizacje, kursy kwalifikacyjne, kursy specjalistyczne, studia podyplomowe,
– rozwój naukowy – prowadzenie badań.